Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

tank ontroesten

Fred 77
datum: 2020-10-04 10:33:52nr: 51897

Ha Motorfans,
Ik wilde mijn motortank ontroesten ,op de electrolytische manier.
Ben een tijdje geleden bij iemand geweest , die zijn verchroomde metalen(hendels bv) deed ontroesten met acculader en bakje met water en soda.Dit is een redelijk bekende manier van ontroesten/ontchromen.Mits veilig uitgevoerd,geen probleem.
Bij hem ging het water nadat de hendel er inging na enkele seconden bruisen aldof het kookte.Na zo'n 2/3 minuten was de hendel helemaal blank .....Nu heb ik dit willen imiteren,maar bij de verschillende acculaders die ik gebruik, gebeurt er weinig .Ja, het water beweegt,maar daar heb je het mee gehad.Zelfs een grote acculader(12v 20 amp.) doet eigenlijk weinig of niets.Deze zijn natuurlijk beveiligt op de een of andere manier ,want de 'grote'acculader laadt maar 1 of 2 ampere.Ik begrijp alleen niet dat het bij de andere demonstratie wel met de nodige amperes ging.Of gewoon een ander type acculader?
Gr.Fred77

Gert
datum: 2020-10-04 11:55:46nr: 51898

"Onze Dolf" heeft daar al eens iets over gepubliceerd:
https://amklassiek.nl/tanks-ontroest-en-elektrolyse-simpel/2019/02/05/

Dus check of je het op dezelfde manier doet?

Fred77
datum: 2020-10-04 12:14:29nr: 51899

Klopt,
Dit verhaal had ik al gelezen,maar het gaat mij om :

Wat voor acculader er werd gebruikt in mijn verhaal van;

Het leek wel of het water kookte en binnen 2/3 minuten zijn de hendels helemaal kaal...

-en wat ik probeer, waar de lader (tot20 amp) eigenlijk door beperkingen maar zo'n 1 / 2 amp. laadt....
Kortom, wat zijn het voor acculaders die( in het geval van tank ontroesten via electrolyse) toch gewoon 8 of 10 of nog meer amperes geven...

Gr.Fred77

G.R.
datum: 2020-10-08 10:41:20nr: 51901

Hallo Fred. Een moderne acculader bepaalt de laadstroom op basis van een electronisch programma. Pulsjes van hogere en lagere stroom, een continu lage laadstroom, enzovoorts. De laadstroom van een moderne lader zal nooit hoger zijn een bepaalde sterkte. Bij een ouderwetse lader wordt de laadstroom bepoaald door het spanningsverschil tussen de accu en de lader. De accu is zwak, heeft een spanning van 12,5V - De lader is sterk, heeft een spanning van 13,8V - het verschil is 1,3V. Die 1,3V spanningsverschil bepaalt de stroom. Als je wilt dat de stroom hoog is, om een tank te ontroesten, moet je dus een ouderwetse lader gebruiken, of een 12V-transformator met een gelijkspanningsuitgang. Een moderne Optimate zal niet doen wat je wilt met ontroesten, want deze bepekt de stroom die jij wilt hebben. Succes met je project. Overigens zijn er ook niet elektrische manieren om een tank te ontroesten. Grit kiezelsteentjes of visloodjes en terpentine; en dan schudden...

Fred 1
datum: 2020-10-30 21:12:31nr: 51910

ik heb div malen geprobeerd om tanks te ontroesten ,lichte vlieg roest gaat en voor de rest vergeet maar

steentjes of wat je er ook in schud ontroesten niet , we hebben met tanks een project opgezet dat wil zeggen goed verroeste tanks op de draaibank langzaam draaien < op de betonmolen alle standen gehouden
met alles wat je maar kunt bedenken toen de tanks open gemaakt in de naden en hoeken nog volop roest

met een accu 80 amp met een draadeind van M12 in een mengsel van water en soda tot 24 uur toe, er kwam wel veel drap uit maar echt schoon nee
en het draad eind bijna door gevreten ! tank open gemaakt en nog overal roest

jOKKEV
(jos.vanaeken bij hotmail punt com)
datum: 2020-12-17 20:27:31nr: 51937

Misschien dat het lukt met natronloog 20 % of meer daarna met warm water naspoelen wel oppassen is een bijtend product bescherm ogen en handen

Ben
(bengriekspoor bij quicknet punt nl)
datum: 2020-12-19 14:21:56nr: 51938

Fosfor zuur ! Even zoek op het www

jokkev
(jos.vanaeken bij hotmail punt com)
datum: 2020-12-20 10:38:28nr: 51940

Ik heb mijn tank van een 2 T(40 jaar oud) eerst met benzine 95 ontvet Daarna op een traag draaiende elektro motor gemonteerd met kiezelsteentjes en benzine en deze een halve dag links rechts laten draaien de tank over de lengte en over de breedte laten draaien.Elk half uur andere benzine en andere kiezelsteentjes.Daarna nagespoeld tot de benzine zuiver was.Een paar uur laten drogen en daarna busje antiroest ingespoten en elke dag de tank eens gedraaid dat de anti roest overal zijn werk kon doen.Tot nu toe nog geen enkel probleem gehad.

rené
datum: 2020-12-20 10:48:48nr: 51939

Tank Cure. die ontroester werkt prima.

https://motorlook.nl/benzinetank-reparatie-universeel

Albert
(vanderhaven38 bij gmail punt com)
datum: 2020-12-21 13:04:55nr: 51942

Ik had hier ooit eens een tankje van een buitenboordmotor dat van binnen dik in de roest zat, de brokken vielen eruit. Het was trouwens niet lek, ook omdat ze in 1942 het metaal vrij dik namen.
De losse stukken heb ik eruit gehaald/geschud. Daarop het tankje tot de rand met azijn gevuld. Elke week even schudden. En inderdaad krijg je daarmee alle roest weg, maar dat duurde bij elkaar wel een jaar...
Nu is azijn een zwak zuur, het zal met sterkere zuren wel sneller gaan, maar toch, het kost erg veel tijd. Meer tijd dan de meesten van ons op kunnen brengen, denk ik zo.




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl