Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

tank ontroesten

Fred 77
datum: 2020-10-04 10:33:52nr: 51897

Ha Motorfans,
Ik wilde mijn motortank ontroesten ,op de electrolytische manier.
Ben een tijdje geleden bij iemand geweest , die zijn verchroomde metalen(hendels bv) deed ontroesten met acculader en bakje met water en soda.Dit is een redelijk bekende manier van ontroesten/ontchromen.Mits veilig uitgevoerd,geen probleem.
Bij hem ging het water nadat de hendel er inging na enkele seconden bruisen aldof het kookte.Na zo'n 2/3 minuten was de hendel helemaal blank .....Nu heb ik dit willen imiteren,maar bij de verschillende acculaders die ik gebruik, gebeurt er weinig .Ja, het water beweegt,maar daar heb je het mee gehad.Zelfs een grote acculader(12v 20 amp.) doet eigenlijk weinig of niets.Deze zijn natuurlijk beveiligt op de een of andere manier ,want de 'grote'acculader laadt maar 1 of 2 ampere.Ik begrijp alleen niet dat het bij de andere demonstratie wel met de nodige amperes ging.Of gewoon een ander type acculader?
Gr.Fred77

Gert
datum: 2020-10-04 11:55:46nr: 51898

"Onze Dolf" heeft daar al eens iets over gepubliceerd:
https://amklassiek.nl/tanks-ontroest-en-elektrolyse-simpel/2019/02/05/

Dus check of je het op dezelfde manier doet?

Fred77
datum: 2020-10-04 12:14:29nr: 51899

Klopt,
Dit verhaal had ik al gelezen,maar het gaat mij om :

Wat voor acculader er werd gebruikt in mijn verhaal van;

Het leek wel of het water kookte en binnen 2/3 minuten zijn de hendels helemaal kaal...

-en wat ik probeer, waar de lader (tot20 amp) eigenlijk door beperkingen maar zo'n 1 / 2 amp. laadt....
Kortom, wat zijn het voor acculaders die( in het geval van tank ontroesten via electrolyse) toch gewoon 8 of 10 of nog meer amperes geven...

Gr.Fred77

G.R.
datum: 2020-10-08 10:41:20nr: 51901

Hallo Fred. Een moderne acculader bepaalt de laadstroom op basis van een electronisch programma. Pulsjes van hogere en lagere stroom, een continu lage laadstroom, enzovoorts. De laadstroom van een moderne lader zal nooit hoger zijn een bepaalde sterkte. Bij een ouderwetse lader wordt de laadstroom bepoaald door het spanningsverschil tussen de accu en de lader. De accu is zwak, heeft een spanning van 12,5V - De lader is sterk, heeft een spanning van 13,8V - het verschil is 1,3V. Die 1,3V spanningsverschil bepaalt de stroom. Als je wilt dat de stroom hoog is, om een tank te ontroesten, moet je dus een ouderwetse lader gebruiken, of een 12V-transformator met een gelijkspanningsuitgang. Een moderne Optimate zal niet doen wat je wilt met ontroesten, want deze bepekt de stroom die jij wilt hebben. Succes met je project. Overigens zijn er ook niet elektrische manieren om een tank te ontroesten. Grit kiezelsteentjes of visloodjes en terpentine; en dan schudden...




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl