Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

Suffe vraag over Velleman kit

arie
(samrap392 bij hotmail punt com)
datum: 2021-03-24 09:35:13nr: 52011

Dag mensen, ik wil een Velleman kit in een motor bouwen (moet er nog een plekje voor vinden) maar loop vast in de - verder duidelijke- gebruiksaanwijzing.

Er staat dat de kit 'hermetisch afgesloten' moet worden geplaatst, maar 'niet afgesloten van de buitenlucht'.

Ehm, ik interpreteer dit als zeer tegenstrijdig..
wat is nu de bedoeling?

Gert
datum: 2021-03-24 11:24:22nr: 52012

Ik neem maar even aan dat het een diefstalalarm betreft. Velleman maakt namelijk wel meer.
Maar hermetisch is niet hetzelfde als luchtdicht. Vergelijk het met een kluis. Je wil niet dat iedereen zo maar bij die kit kan komen met zijn/haar vingers of kniptang.

Fred3
datum: 2021-03-24 14:04:42nr: 52013

Een Vellemankit is in dit geval misschien een soort elektronische ontsteking of een vervanger daarvan.
Moet wel waterbestendig opgeborgen worden,luchtdicht lijkt me moeilijk.

arie
(samrap392 bij hotmail punt com)
datum: 2021-03-24 14:46:28nr: 52014

Ja ik bedoel de Velleman ontstekinsgkit.
moet hermetisch worden afgesloten, maar niet van de lucht worden afgesloten..
Aldus de handleding.. ik snap het niet.

kabel
datum: 2021-03-25 09:52:44nr: 52015

Ik weet niet of ik het juist heb, maar ik zou "hermetisch" in dit geval interpreteren als "waterdicht".
Elektronica, printplaatjes e.d. hebben een hekel aan water/regen. Dan kan er kortsluiting ontstaan en contacten kunnen oxideren.

Luchtdicht is wat anders en is volgens mij niet van toepassing, want waarom zou zo'n printplaat luchtdicht moeten worden gemonteerd?

Voorbeeld:
Voor mijn TomTom heb ik op een motorfiets met 6 Volt installatie een kleine omvormer gezet die de accuspanning naar 12 Volt brengt.
Dat apparaatje is "ingegoten" met kunsthars. De kunsthars sluit de elektronica hermetisch af. In dit geval toevallig ook nog luchtdicht.

Gert
datum: 2021-03-25 10:10:36nr: 52017

En bovendien hebben sommige apparaten juist koeling nodig, dus is het al helemaal niet wenselijk om het luchtdicht af te sluiten. Maar om de redenen zoals Kabel al aangeeft: beter geen waterkoeling :)

arie
(samrap392 bij hotmail punt com)
datum: 2021-03-25 10:11:18nr: 52016

Er zit een koellichaam op, die moet - logischerwijs- koelen aan de lucht.. Toch moet het hermetisch afgeloten zijn... Misschien wordt er een 'ruimere' behuizing bedoeld zodat het zijn hitte daarin kwijt kan? Hoe groot moet dit dan zijn? Mag de kit vanwege hetzelfde ook op kunststof gemonteerd worden?

kabel
datum: 2021-03-25 14:49:07nr: 52018

Lang geleden heb ik een elektronische ontsteking gebouwd. Op de printplaat was een powertransistor met een koellichaam gemonteerd. Ik heb toen de printplaat idd. ingegoten in kunsthars, maar de pootjes vh koellichaam eruit laten steken.

Belangrijkste is dat de kant met de gesoldeerde verbindingen beschermd en ge´soleerd is, zodat de verbindingen niet tegen het metaal van het voertuig kunnen komen.

Ook nog eens een andere ontsteking bebouwd voor een klassieke auto. Toen heb ik de printplaat in een metalen doosje geplaatst. Met nylon afstandsbusjes gemonteerd. Powertransistor op het deksel dat daarmee als koellichaam functioneerde. De aansluitingen heb ik naar buiten geleid en ge´soleerd aan de buitenkant gemonteerd.

arie
(samrap392 bij hotmail punt com)
datum: 2021-03-25 15:14:47nr: 52019

D
us, als je de printplaat en de er op gesoldeerde componenten in de vb, epoxy zet? Of een paar lagen blanke lak? Dan zou het ook 'net zo goed'of beter beschermd zijn tegen corrosie?

kabel
datum: 2021-03-25 20:32:33nr: 52020

Inderdaad een aantal lagen blanke lak, of epoxy kan heel goed.
Ook slim monteren met bv nylon afstandsbusjes of een plak dun rubber tussen onderkant printplaat en metalen behuizing.

kabel
datum: 2021-03-30 08:54:07nr: 52021

In de Velleman catalogus vind ik niets over ontstekingen.
Heb je een link, of zit ik in de verkeerde catalogus?

arie
(samrap392 bij hotmail punt com)
datum: 2021-03-30 09:23:23nr: 52022

Velleman K2543 moet je hebben..

kabel
(kabel bij kabel punt nl)
datum: 2021-03-30 23:13:01nr: 52023

OK, bedankt!




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl