Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

mengsmering kaptein mobylette

Marc
(m_schilderink bij hotmail punt com)
datum: 2004-10-10 16:10:48nr: 5394

ik heb een kaptein mobylette en ik rij momenteel 1 op 40 maar de uitlaat is heel vettig zou dat betekenen dat er teveel olie bij zit ik zou graag willen weten wat de beste menging is.

P.s. ik zou graag willen weten van welk bouwjaar hij is
Cyl. 49.9 cm3
Type av7dcl
no. 1816429

C. Snabiliť
(cesnabilie bij hetnet punt nl)
datum: 2004-10-13 20:41:15nr: 5452

De Mobilette kaptein werd indertijd geadviseerd mengsmering 1:20 te gebruiken, nadat de tweetaktolie verbeterde werd 1:25 voldoende geacht. Dit betekent dat 1:40 volgens die begrippen al erg schraal is.
Bij een tweetaktmotor op mengsmering is niet alleen de mengverhouding maar ook de sproeierbezetting van belang. Te grote sproeier leidt tot teveel smering en andersom.
Veel korte ritten waardoor het motortje niet goed op temperatuur komt laat ook olie achter in de uitlaat, evenals niet voldoende uitstroom doordat de gaatjes in de uitlaat langzaam dichtgeslibt zijn.
Motorische slijtage is een andere mogelijkheid.
Een juist bouwjaar weet ik niet maar hij moet toch ouder dan 35 jaar zijn inmiddels.


L de S
(schoutje bij wanadoo punt nl)
datum: 2004-10-14 20:07:46nr: 5467

De voorgeschreven mengsmering is inderdaad 1:25 en voor de eerste modellen met aandrijfrol op achterwiel 1:20.
Het bouwjaar is zo niet te geven, maar zo ver ik mij kan herinneren hadden de uitvoeringen voor 1967 haddden een ronde cilinder en ronde spatborden.
Ze waren standaard voorzien van jasbeschermers en een chroom bagagerekje op het voorspatbord voor het stuur.
Allen leverbaar in de kleue grijs.(modellen met rolaandrijving zijn ook in het zwart gemaakt)
Daarintegen hadden de latere (na '67) uitvoeringen een vierkante cilinder en spatborden met rechtere hoeken.
Het gaat hier om de Mobylette met een v-snaar aandrijving.

De vettige uitlaat was toen door de rijke smering een bekend verschijnsel en de uitlaatpot moest daardoor regelmatig ontkoold worden.
Misschien is er iemand die d.m.v. een lijst via het frame nr. het bouwjaar kan geven.

Marc
(m_schilderink bij hotmail punt com)
datum: 2004-10-31 15:21:14nr: 5635

en dan minerale of synthetische olie???

L
(schoutje bij wanadoo punt nl)
datum: 2004-10-31 16:09:33nr: 5636

In de handel of bij de meeste benzine pompen, is speciale minerale tweetaktolie te koop.
Jerrycan normale benzinepomp halen, olie naar de juiste verhouding toevoegen, schudden en klaar is kees.

joost
(joost bij joostdane punt demon punt nl)
datum: 2004-11-06 16:04:45nr: 5692

ik berijd zelf een E.E.G. uit 1967. Het bijbehorende boekje schrijft 1:20 voor, maar smeer met moderne olie 1:25, met bevredigend resultaat.Mijn motortje draait ongeveer 60 km/u en houd dat al dik 2000 km zonder problemen vol, zolang de buitentemperatuur niet boven de 28 graden stijgt. Volgens mij wordt dan de carburateur te warm en vindt er daar dan al vergassing plaats. Af en toe een langer stuk rijden is ook geen luxe. Bij veel korte stukjes, condenseert er onverbrande olie op de "koude" onderdelen van de motor, dus vooral in de uitlaat. Op die plek zal je altijd vettigheid houden en af en toe demonteren en goed schoonmaken (e.v.t. ontkolen)is de werkwijze.

Tim
datum: 2005-01-17 16:50:21nr: 6395

bouwjaar AV7? niet helemaal duidelijk, maar bekijk deze stamboom eens.

tim
datum: 2005-01-17 16:52:38nr: 6396

http://motobecane.free.fr/arbre.php

Ik bedoelde deze link

julespiston
(julespiston bij gmail punt com)
datum: 2006-02-28 20:44:29nr: 11760

Ouderdom Mobylette :De motor zelf is bezaaid met datums :
De volledigste is te vinden op de vlotterkamer ,dan op de binnenkant van het magnetisch vliegwiel,ook op de HSbobijn,condensator en contactpunten .deze schillen minder dan drie maand met het verlaten van de machine van de band.deze dienden ter controle voor de waarborg.

Jaapie
datum: 2006-09-15 09:08:28nr: 14639

Hallo,
Wat moet er in een brandstof bladblazer voor verhouding mengsmering?

skateshoe
datum: 2008-07-15 22:22:57nr: 24880

ik rij ook met 1:40, als ik er meer olie bij doe rijdt hij trager en heb ik minder trekkracht. kan dit eigelijk kwaad voor de motor?

skateshoe
datum: 2008-07-15 22:24:53nr: 24881

het kan ook zijn dat je uitlaat vettig is doordat de carburator een beetje lekt, heb ik ook voor...kijk eens of er nergens geen druppels tweetakt aanhangen? of is het echt in de uitlaat dat hij vettig is?

hugo
datum: 2014-05-09 12:19:57nr: 45192

ik heb net een mobylet gekocht uit het jaar 1978 met een V snaar aandrijving maar ik kan nergens vinden wat voor benzine er in moet. Ik heb al euro 95 met beetje 2 tackt olie geprobeert maar krijg hem niet aan de praat. Ik zou graag willen weten wat voor benzine ik er in moet doen en hoeveel.

Dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2014-05-09 13:53:17nr: 45193

Een 'beetje'is misschien niet genoeg of te veel. Kijk eerst eens of hij vonkt en Google eens wat rond, want het lijkt me dat je technische kennis niet erg diep gaat. En 'zomaar wat doen'is doorgaans niet de goede aanpak.Succes

erven hessel
datum: 2015-07-13 16:25:15nr: 47264

hoe maak je mengsmering 1:30 voor een crossbrommer honda mtx

Joost Dane
(joost bij joostdane punt demon punt nl)
datum: 2015-07-13 18:49:22nr: 47265

Per liter benzine, 33,3cc olie, per 5 liter benzine, 166,5cc olie, per 10 liter benzine, 333cc olie.




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl