Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

problemen bij koppeling mobylette

Marc
(m_schilderink bij hotmail punt com)
datum: 2004-11-07 12:32:06nr: 5697

ik heb een kaptein mobylette maar ik heb een probleem als ik wil starten pakt de koppeling hem niet hij blijft maar slippen volgens mij want als ik hart genoeg fiets dan krijg je zon slippend/schavend geluid. wie kan mij helpen of heeft dit ook wel eens gehad

alvast bedankt Marc Schilderink

lindie
(lindie bij hetnet punt nl)
datum: 2004-11-07 18:26:10nr: 5700

hallo slippen kan meerdere oorzaken hebben: 1e desegmentjes die naar buiten moeten gaan bij eenstartpoging kunnen op het scharnier door vocht vastgeroest zijn waardoor ze niet""graag"" genoeg naar buiten willen te 2e werkt de decompresseur wel deze is zeker nodig om hem erdoor te krijgen , dit is makkelijk te controleren als je het gas stijf dichtdraait kun je aan het vliegwiel voelen of er nog weerstand is of niet zo ja betekent dat de decompressie voorzienig niet werkt in het verleden heb ik aan meerdere mobylettes gewerkt en... al doende leerde men!!

Marc
(m_schilderink bij hotmail punt com)
datum: 2004-11-07 19:32:20nr: 5704

met de decompresseur bedoel je zeker de klep die in de cilinderkop zit nou daar zat geen kabel aan maar toen heb ik er een kabel aan gezet en toen deed die het gewoon dus dat zal het misschien niet zijn

Marc
(m_schilderink bij hotmail punt com)
datum: 2004-11-07 19:34:12nr: 5705

oja en toen ik de brommer kocht zat er al geen kabel aan en toen kon ik ook gewoon starten en rijden en toen was ik een keer aan het rijden en toen ging die heel langzaam uit net alsof ie verzoop toen heb ik natijd nog wel geprobeerd te starten maar hij niet verder dan pobpobpobpobpobpob en als ik toen stopte stopte die ook gelijk dus deed tie weer niks. toen heb ik het blok los gehaald en schoongemaakt 2 pakkingen vervangen weer in elkaar gezet enweer geprobeerd en toen pakte die hem ook helemaal niet dus het schoot niet echt op!!!

L
datum: 2004-11-07 22:58:11nr: 5707

Demonteer de koppeling en kijk of de voeringen niet versleten of vet zijn.
Let er tevens op dat alles goed gangbaar is en smeer de scarnierpunten van de schoentjes een beetje met vet.
Zorg er ook voor dat de v-snaar goed op spanning staat en de veer van de hevel achter de grote v-snaar poelie de hevel op zijn plaats houd.(fiets mechaniek)

jens
(j_e_n_s_0_1 bij hotmail punt com)
datum: 2004-11-09 15:21:15nr: 5721

Ik heb hetzelfde probleem,ik kan wel trappen en fietsen maar de zuiger beweegt niet mee. Kan dit hetzelfde probleem zijn?? De bel op de krukas (..) beweegt wel mee

En verder vroeg ik me af (ik ben een leek wat dit betreft) hoe werkt die decompressor?

IK heb een AV50 uit 78 dus er valt nog heel wat aan te doen.

L
datum: 2004-11-09 20:41:47nr: 5724

Jens,

Als ik jouw was, dan zou ik de koppeling demonteren want ik vrees dat daar het probleem zit.
Waarschijnlijk zit de boel vast en is niet niet goed gangbaar.
Zoals eerder aangegeven functioneerd de koppeling niet zoals het moet.

Een decompresseur is niet meer dan een klepje die de compressie opheft bij het openen.
Een goede werking is bij een automatische koppeling wel gewenst, met name bij het starten.

L

jens
(j_e_n_s_0_1 bij hotmail punt com)
datum: 2004-11-09 23:06:30nr: 5729

Beste L,

Ik heb de koppeling los gehaald, het zag er wat roestig uit dus morgen maar eens kijken of ik het zelf kan fixen en anders morgen ff omruilen voor een goeie, de carbo en de cilinder lijken goed en de decompresseur doet het ook.. hij vonkt ook prima, dus morgen maar eens verder klussen. die mobylettes zijn echt geweldig, bedankt voor je reactie!

Jens

L
datum: 2004-11-10 00:11:33nr: 5731

Tip: het zal waarschijnlijk door de roestvorming komen, met name de draaipunten van de schoentjes.
Zorg dat deze roestvrij zijn en goed gangbaar.

De motortjes zijn voor die tijd best wel goed en het sleutelen er aan éénvoudig.
Voordeel is dat bij goede smering niet zo snel vastlopen.
Heb zelf veel plezier aan beleefd, daar ze ook goed op te voeren zijn.
70 tot 75 km/u is haalbaar.
Alleen is het frame wat zwak en wil nog wel eens scheuren t.p.v. de tank.
Veel succes en sleutel plezier, L


jens
(j_e_n_s_0_1 bij hotmail punt com)
datum: 2004-11-10 16:58:14nr: 5736

Beste L, wat heb jij voor een onderdelen gebruikt om deze op te voeren? Ik heb namelijk een origineel uitlaatje eronder en de koppeling lijkt me aardig origineel > en zoals je zei: redelijk verroest. Ik moet er nog heel veel aan doen, ik zal binnenkort eens een link met foto's bijvoegen.
Jens

L
datum: 2004-11-10 23:43:43nr: 5741

Beste Jens,

Het is al een tijd geleden dat ik een Mobylette bezat en helaas zijn de opvoer gegevens verloren geraakt.
Mijn ervaring was wel dat het type motor met de ronde cilinder het beste van kwaliteit was en niet gauw kapot ging of vastliep.
De carburateur vervangen door een 15mm Bing carburateur gaf in combinatie met het verhogen van de compressie een zeer goed resultaat.
Tevens moesten er schuine kanten aan de bovenkant zuiger worden aangebracht, waardoor de spoelpoorten langer openstonden.
Dit alsmede het aanbrengen van inhammen t.p.v. de spoelpoorten, aan de onderzijde van de zuiger waardoor de gassen eerder uit het carter gedrukt kunnen worden.
Je kan ook een strook van ongeveer 1.5 cm van de onderkant zuiger afzagen.
De uitlaatpoort moet naar boven vergroot worden en de inlaat naar onderen, maar als je een strook van de zuiger afhaald moet je daarmee voor de inlaatpoort uitkijken daar het vulling tijdstip al vervroegd wordt.
Het vergroten van de spoelpoorten werkt tevens mee om een grotere vullingsgraad te krijgen maar is moeilijk te verwezelijken.(uitfrezen)
De boven genoemde zaken hebben allemaal betrekking op het verkrijgen van een grotere vulling, dit in samenhang met een grotere carburateur en een grotere inlaatpoort.
Probeer alle inlaatwegen en spoelwegen zo glad en vloeiend mogelijk te krijgen daar dit de weerstand ten goede komt voor de stroming van het mengsel.
Tevens zal er wat binnen werk van het uitlaat potje verwijderd moeten worden, i.v.m. het verlagen van de tegendruk.
Hier moet je mee experimenteren daar dit voor een tweetakt zeer belangrijk is en ze zijn hiervoor zeer gevoelig.
Bij te lage druk zal te veel "vers mengsel" onverbrand de motor verlaten.
Bij hele hoge toerentallen kunnen problemen ontstaan met de ontsteking, daar de contakt punten kunnen gaan zweven.
Ik heb dat toen opgelost door het monteren van een zelf gemaakte electronische ontsteking.
Het monteren van een betere veer voor de contaktpuntjes kan ook een oplossing zijn.
Al met al een ingrijpend gebeuren maar als je het goed doet is een snelheid van 70km/u of hoger haalbaar, let wel, dit wel bij een aanzienlijk toegenomen brandstof verbruik.
Waarshuwing: een Mobylette is wat frame en remmen construktie voor dit soort snelheden niet echt geschikt, howel ik zelf het altijd met een beetje beleid er ongeschonden van af gebracht heb.
Het was wel een enorme kick om deze snelheid op zo'n brommertje te rijden en andere gewoon in te halen.
Het grote nadeel in mijn beleving was, dat je altijd een lange weg nodig had op op top toeren te komen.
Als je tot opvoeren overgaat zorg er wel voor dat het motorblokje in een goede technische staat verkeerd daar dat zaken als b.v. slechte lagers, keerringen zuiger of cilinder tot grote schade kan lijden.
Tevens door een boek te lezen over het opvoeren van tweetakt motoren geeft veel inzicht over het "hoe en waarom".

L

mark
(beekie90 bij hotmail punt com)
datum: 2006-06-10 17:51:25nr: 13275

heey

ik heb zelf ook een mobylette en weet dat er bij de trappers een draaiknop zit.. als je deze overhaald gaan de tandwielen op elkaar en drijft dan ook de cilinder aan als deze los is drijf je als het ware alleen het achterwiel aan. dit hebben ze gedaan zodat je bij pech gewoon kunt gaan fietsen.

ik zou eerst hier maar is naar kijken. want als ik de tandwielen dus van elkaar zet maakt hij inderdaad een soort van schavend geluid.

succes gr. mark

skateshoe
datum: 2008-05-25 12:11:31nr: 24012

ik heb en mobylette kaptein van 52 zonder koppeling, nooit problemen mee gahad, maar wel ambetant aan de rode lichten:p

Peter Kropveld
(Kropveld bij chello punt nl)
datum: 2008-09-02 21:00:52nr: 25560

Beste Moby-heren, Kan het slippen van de koppeling ook niet te maken hebben met de viltring, die op de as moet zitten als je de "bel" eraf haalt. Deze viltring wordt genoemd in het werkplaatsboek maar die is na zoveel jaar natuurlijk vergaan. Op mijn TS40 en AV50 was er niets van terug te vinden. In ga het nu proberen met een meubelglijring, die ik passend maak.
Nader bericht volgt.

Groet,

Peter.

P.S Mijn AV50 (met achtervering) rijdt nu niet door een ander bekend probleem. Het dubbelle tandwiel achter de snaarschijf, (waarover de riem loopt) is afgebroken. Gelukkig heb ik een reserve exemplaar.

MobyJoost
(joost bij joostdane punt demon punt nl)
datum: 2008-10-26 22:54:02nr: 26230

Die viltring zit daar, om het slijpsel van de slijtage van de koppeling, uit de lagers te houden. Misschien zijn de frictieplaatjes van de primaire koppeling wel afgesleten en dan glijdt er staal langs staal.groet, MobyJoost

thomas
datum: 2009-02-16 18:23:04nr: 27325

je moet is kijke of die grote ronde waar je v-snaar aan zit daar die kan wel is naar achteren zijn geschoven en dan schaaft hij er langs

dillie
datum: 2009-08-03 19:57:52nr: 29499

er zit een draai knop aan het grote vliegwiel daarmee kun je de trappers instellen of dat de trappers vrijloop hebben of dat je mee kunt fietsen probeer die eens te verdraaien en kijk dan maar eens weer heb zelf dit probleem ook gehad.

piet
(novazembla330 bij gmail punt com)
datum: 2013-07-15 20:10:09nr: 43592

Hallo, mijn motobecane VA88 1957 kwam in de problemen toen het grote overbreng-wiel (waar de snaar overheen loopt en het tandwieletje zit voor de fietsfuntie) kapot ging . Vervangen door een nieuwe, snaar op spanning en hij rijdt weer als een zonnetje, alleen ... ik kom geen heuveltje of brug meer op. Wat heb ik fout gedaan ? heeft iemand dit eerder meegemaakt en een oplossing gevonden ? alvast bedankt, groet , Piet.

Raymond
(mrand166 bij live punt nl)
datum: 2015-04-03 20:01:59nr: 46872

Hoe moet de v snaar vervangen van een mobylet bedank alle vast voor jullie hulp

Raymond
(mrand166 bij live punt nl)
datum: 2015-04-03 20:01:59nr: 46873

Hoe moet de v snaar vervangen van een mobylet bedank alle vast voor jullie hulp

Raymond
(mrand166 bij live punt nl)
datum: 2015-04-03 20:01:59nr: 46874

Hoe moet de v snaar vervangen van een mobylet bedank alle vast voor jullie hulp




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl