Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

ijsvorming in carburateur

Nico Conradi
(nico.conradi bij home punt nl)
datum: 2005-01-01 17:47:42nr: 6208

Motortechneuten van Nederland. Help! Ik ben in het bezit van een Harley-Davidson FLSTC, bouwjr '03, voorzien van standaard vacuum carburateur. Het probleem waar ik mee kamp is "icing" ofwel ijsvorming in de venturi. Dit probleem doet zich voor bij temperaturen rond 4 of 5 gr C in combinatie met hoge vochtigheidsgraad (typisch NL winterweer). Wie heeft hier ervaring mee en weet hier een afdoende oplossing voor?

ijsman
datum: 2005-01-02 10:47:52nr: 6216

ik denk dat je motor ingevoerd is uit een land waar geen winters zijn
meestal is de carburateur hier op aangepast ( type )

of de afstelling is veranderd ( luchtfilter ) maar dat komt niet veel voor, controleer eerst de afstelling en of je motor hier is ingevoerd
dus niet van de importeur

Nico Conradi
(nico.conradi bij home punt nl)
datum: 2005-01-02 17:08:08nr: 6232

De motor komt, uiteraard, uit de USA, maar is bestemd voor de Europese markt. Hij is orgineel via de importeur en de dealer verkregen. Afstelling carburateur is meermalen gecontroleerd. Onder andere omstandigheden loopt hij als een tierelier. Ook de dealer staat voor een raadsel.

Michael
datum: 2005-01-02 18:01:52nr: 6233

Je hebt in de handel een aantal middeltjes die je aan de benzine kan toevoegen waaronder forte 2, verkrijgbaar bij de betere motorzaken, ik zal bij mijn motor niet snel last hebben, mijn carburateurs zitten achter een kuip ingebouwd, en er wordt warme lucht van voor door de radiateur heengeblazen naar achter, ik weet niet waar de carburateur van een harley zit, maar je zou er op een of andere wijze warme lucht heen moeten brengen, een ander hulpmiddel kan zijn de vlotterbakjes gedeeltelijk inwikkelen met een isolatie materiaal, dat je in de zomer weer kan verwijderen, maar je motor afschermen zoals bij mij het geval is lijkt mij het best, ik kan bij - 20 graden nog gewoon rijden, als ik zelf niet bevroren ben ! Daarom rijdt ik niet in de winter ! M.v.g. Michael

ijsman
datum: 2005-01-02 22:23:21nr: 6237

als alles orgineel is dan moet een beetje motordealer er achter
kunnen komen

er is een kans dat je luchtsnelheid te hoog is bij de venturi
of te veel -weinig benzine
het is het zelfde als bij een gasfles waar je veel gas aan onttrekt.
Vloeibaar moet naar gasvorm dit gebeurdt door de warme lucht waar het gas mee in contact komt , moet er meer van vloeibaar naar gasvorm omgezet worden zal er nog meer warmte onttrokken worden aan de omgeving dit heeft tot gevolg dat je
alle warmte weghaald de omgevings temperatuur geweldig zakt en de mond van je gasfles dicht vriest, een lpg installatie met te weinig water of te
veel gasverbruik bevriest ook

ik denk dat je eens een rijkere afstelling van je carburateur moet
laten doen en anders het ding in de vuilnisbak flikkeren het zijn van die afgestelde dingen met proppen waar je niet veel aan af kunt stellen van wegen de uitlaatgassen eisen
vraag aan je dealer voor proef een andere caburateur
hij moet je toch hier mee willen-kunnen helpen, hij is al duur genoeg
dus je mag ook eisen stellen ( trouwens je moet er van uit gaan dat
ook al wat je koopt het gewoon moet doen ook in nederland )

laat maar eens wat horen

paul
datum: 2005-01-09 17:54:50nr: 6321

je zou eens kunnen proberen een lampje van 21 mat in het luchtfilterhuis te monteren een aansluiten dit geeft voldoende watmte om langsstromende lucht te verwarmen. het probleeem is dat de waterdamp aanvriest in de carb.en zodoende dicht gaat zitten. heeft niets met de hoeveelheid brandstof te maken. je kan ook eens informeren of er een verwarmingssetje is voor jouw motor .

succes.

ijsman
datum: 2005-01-09 19:21:51nr: 6325

hoi paul

toch effe een paar vragen

je koopt een motor van pakweg 20,000 euro en je gaat met een lampje in je luchtfilter rond rijden ?

het arme lampje krijgt per seconde zo,n pak hem beet 1500 liter lucht
te verwarmen denk je dat dit zou lukken

heb je er al bij stil gestaan dat het lampje wel eens kon breken,
sluiting geven en dan je motor in de brand kan vliegen, ( leg maar even uit aan de verzekering als ze je lampje vinden in het luchtfilter

kun je uit leggen waarom de carburateur bevriest en niet je luchtfilterhuis want volgens jou verhaal heeft het niets met de brandstof te maken
maar neem de proef maar eens op de som
klim op je moter als het bv 30 graden is ( dit om het verschil te laten merken ) nu rij je zo'n 10 km je stopt ergens waar water is en
giet je arm maar eens nat en ga nu rijden wat voel je nu ????
juist, je natte arm wordt heel koud en niet van het koude water
want als je nu stopt voelt hij alleen nog maar nat aan
de met hooge snelheid langs vliegende lucht ( lucht van je luchtfilter )verdampt het water ( benzine uit je sproeier )en onttrekt
zo de warmte uit zijn omgeving nu je arm (carburateurhuis )
het verhaal zal wel niet 100% zijn maar hier door komt het dat je zaak dicht vriest, anders pak er maar even een boek bij

het wordt nog gekker
honda had in de jaren 60 voor hun 50cc brommer die in zeer warme
landen rond reden door het spruitstuk NA de carburateur, de olieleiding lopen van de motorolie om te koelen, dus niet in de luchtfilter



Nico Conradi
(nico.conradi bij home punt nl)
datum: 2005-01-09 21:28:58nr: 6326

Nou, heren. Allemaal interressante adviezen. Bedankt daarvoor. Intussen is de temperatuur buiten zodanig hoog, dat het probleem zich thans niet voordoet. Maar de winter is nog lang! Dat het probleem veroorzaakt wordt door afkoeling is duidelijk en dat verwarming een oplossing biedt is ook duidelijk. Verwarmingssetjes zijn er niet voor mijn motor en de importeur komt niet verder dan het advies een toevoeging aan de brandstof te doen, die moet voorkomen, dat het aanwezige water in de brandstof niet bevriest. Intussen heb ikzelf (op de enige dag dit jaar, dat de temperatuur laag genoeg was) getest, waarbij ik eerst het verschijnsel icing heb opgewekt tijdens het rijden en daarna de luchtinlaat van het luchtfilter zodanig heb gemaakt, dat de lucht tussen de cylinders - dus verwarmd - uit genomen werd. Probleem weg! Lopen als een tierelier. Nu nog even wachten tot het nòg kouder wordt.....

ijsman
datum: 2005-01-09 22:22:07nr: 6328

hoi Nico
kan ook, misschien kun je iets maken van af je uitlaatbocht
net als bij een auto , hoeft er niet rommelig uit te zien
als je het laat verchromen, aansluiten met een alluminum flexslang
te koop bij iedere automateriaalzaak speciaal voor aan de luchtfilter
naar het uitlaatspruit stuk
maar het blijft belachelijk jou probleem hebben ze dit allemaal ?
of heeft de importeur meer verstand van de H-D kledinglijn want dat
zal wel belangrijker zijn


Kees
datum: 2005-01-10 12:30:19nr: 6331

Het heeft alles met vocht en luchtsnelheid te maken zoals al eerder vermeld is in dit forum op zich heeft temperatuur er niet eens zoveel mee te maken hoe kouder de lucht hoe beter een motor loopt zelfs denk aan een intercooler ik zou de luchtstelschroef eens checken staat die niet erg nauw niet minder als 1.5 slag in ieder geval valse lucht checken van carburateur naar filter en sluit het filter goed in het fiterhuis en zijn er geen vernauwingen van carburateur naar filter en heeft je motor niet ens een lange tijd stil gestaan , kan er water door de dop in de tank komen ,maak de tank eens helemaal leeg inclusief slangetjes en carburateur en zuigt het filter geen vocht aan
want met ijsvorming zijn er 2 dingen aan de hand dat is vocht en valse lucht maar dan is vocht de belangrijkste veel succes

paul
(p.vingerhoerts bij home punt nl)
datum: 2005-01-12 19:43:57nr: 6358

Inderdaad ijsman je redeneringen kloppen wel ongeveer om brandstof te verdampen is warnte nodig die onttrokken wordt aan het carb.huis en de langsstromende lucht, nu heb je rond deze tijd met de koude lucht en veel vocht in de lucht het probleen dat de benodigde warmte alleen door het carb.huis afgegeven wordt waardoor deze nog kouder wordt en het vocht in de lucht aan gaat vriezen aan de carb. dit zal steeds iets meer worden totdat de venturie compleet dicht gaat vriezen aangezien het gat op een gegeven moment zal eer zoveel ijs afzetting zijn dat er geen brandstof meer uit de sproeier kan komen omdat vacuum verstoord wordt of sproeier dicht vriest.

lampje kan je ook voor het luchtfilter plaatsen , en je moet dat lampje natuurlijk wel vast zetten.

Teun
datum: 2005-01-12 22:21:06nr: 6359

Op een dieselmotor zit een brandstoffilter, dat tevens als water afscheidingsfilter fungeert, onderaan het filter zit een kraantje om het water af en toe af te tappen, misschien kan je zo'n brandstoffilter monteren!!! Teun

K.Waterman
(koopnooiteenharley bij eendealer punt uit)
datum: 2005-01-13 22:31:46nr: 6362

Beste Teun

Het gaat hier dan wel over een agrarisch voertuig.
Maar het is nog net geen "Trekker" !!!

Groeten Kobus

Teun
datum: 2005-01-13 23:28:12nr: 6363

Beste Kobus
Ik weet niet hoeveel je van techniek afweet, maar brandstoffilters zitten niet alleen op trekkers hoor, die zitten in alle dieselmotoren ook auto's, vrachtwagens, en boten, landbouwwerktuigen, zelfs in benzine auto's, trouwens amerikaanse motoren hadden eind jaren tachtig al voorzieningen om water uit de benzine af te scheiden, dat waren veelal japanse motoren die voor de Amerikaanse markt bestemd waren, ik ben geen echte Harley kenner dus ik weet niet of harley-Davidson dat ook gebruikt heeft, misschien kan jij daar iets over vertellen? M.v.g. Teun

rob hensen
datum: 2006-12-19 15:22:54nr: 16008

Heeft niets te maken met ingevoerd of iets dergelijks, er bestaat een middel (Motorex) dat kun je aan de benzine toevoegen bij koud weer en dan is het probleem verholpen. Het is een flesje was ongeveer 4 euro kost en dat moet je per volle tank gebruiken. Is alleen onder de 4 graden nodig. Het helpt ik gebruik hetzelf.

Nico Conradi
(nico.conradi bij home punt nl)
datum: 2006-12-19 17:35:42nr: 16012

Bij deze wil ik alle meedenkende techneuten bedanken voor aangedragen oplossingen. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een mechanische aanpassing: aan de achterkant van het luchtfilterhuis heb ik 2 royale ronde gaten gemaakt en voorzien van een stukje alu flexslang, die tot tegen de cylinders loopt. Bij lage temperaturen (beneden 5 gr.) stop ik de originele aanzuigopening dicht, zodat alleen verwarmde lucht aangzogen kan worden. Ik heb dit "systeem" enkele seizoenen getest en het resultaat is uitstekend!

Peter
(ijs bij harley punt nl)
datum: 2006-12-19 17:40:01nr: 16013

Een lampje in je luchtinlaat monteren is wel het gekste wat ik ooit heb gehoord. Hij kan kapot gaan, vonkje en......!!!!
Zit er tussen je carb en cilinder misschien een kunststof afstandsblokje? Deze dienen in de zomer als warmte isolator, in de winter kan dit in je nadeel werken. Is dit zo dan kun je hem vervangen door een dunnere of en metalen uitvoering welke zorgt voor warmtegeleiding. Overigens is het normaal dat je carb in temeratuur daalt, een carb is in feite een vergasser en zal hierdoor energie uit de carb trekken om het verdampinsproces mogelijk te maken(koelkastprincipe)

We zijn benieuwd

Peter

marcel
datum: 2006-12-20 10:45:56nr: 16022

Peter, een lampje in de luchtfilterkast is echt geen gek idee. Bij een vonkje gebeurt er niks. Een collega wegenwachter heeft wel eens zo iemand weer op weg geholpen. De ene motor is daar gevoeliger voor dan de ander. Over het algemeen hoort het gewoon niet (meer) voor te komen. Aan de andere kant is het wel eens leuk dat er een eigenwijs model tussen zit.
De oplossing met de slang is heel goed, eigenlijk net zoals bij een auto.
Heel leuk dat je toch ook uiteindelijk het resultaat met ons wil delen!
gr marcel.

henry
datum: 2006-12-20 19:21:34nr: 16023

gewoon wat spiritus toevoegen aan de benzine.helpt echt!!doe ik zelf al jaren s'winters,ik doe zo,n beetje 0.25 liter spiritus op een tank van 20liter benzine.

Chris
(chris bij francke punt be)
datum: 2006-12-20 19:46:06nr: 16025

Bij een standaard Harley wordt de lucht via de luchtfilter aan de carburator gevoegd. Deze lucht wordt via een slang die vast aan de luchtfilter zit, vantussen de cilinders gehaald. Wat doen de meeste (allemaal) Harleyrijders als ze een HD kopen???? Juist: knallende uitlaten erop zetten. En wat doet de nieuwe HD bezitter???? Inderdaad, de slang van de luchtfilter erafknippen/snijden/zagen EN de luchtfilter aanpassen (speciaal klepje op luchtfilter beperkt de luchtinlaat, dit klepje wordt meestal afgebroken om meer lucht door te laten). De lucht (koud) komt nu rechtsreeks in de carburator, met icing tot gevolg. Oplossing: zeker de originele luchtfilter niet veranderen, zeker de luchtinlaat niet.

Nico Conradi
(nico.conradi bij home punt nl)
datum: 2006-12-20 20:05:50nr: 16026

Nou, beste Chris, als je goed op de hoogte was, had je geweten, dat de standaard HD bwjr 2003 de lucht NIET tussen de cylinders haalt. Dit was wel het geval bij de oudere typen.

chris
(chris bij francke punt be)
datum: 2006-12-20 20:10:34nr: 16027

Als je gelijk hebt, heb je gelijk. Ik had een 2003 Road-King en dacht dat de lucht tussen de cilinders gehaald werd. Maar ik kan me vergissen natuurlijk. Sorry............Ik zal het nooit meer doen.

Tjip de Vries
(tjipdevries bij hotmail punt com)
datum: 2006-12-20 21:53:10nr: 16029

Als je zorgd voor een goede isolatie dmv kunststof of rubber is het probleem geheid over .

Joop
datum: 2006-12-20 22:09:12nr: 16030

Wat wil je isoleren dan, Tjip, en hoe?

peter
datum: 2007-01-04 13:15:32nr: 16220

Over het monteren van een lampje in luchtfilter huis zeg de een levensgevaarlijk, de ander zegt geen probleem.
Misschien rare vraag maar waardoor kan zo'n lampje nu zoal breken? En is dan met name de glassplinters het probleem of het het evt vonken?

vince
(outvincent bij hotmail punt com)
datum: 2007-01-23 14:35:37nr: 16566

Ook de metode met t lampje wordt al lang toegepast en t werkt goed. Een lampje gaat zo maar niet kapot en een kapot lampje vonkt niet er zit glas omheen .
T voordeel is dat t lampje ook warm wordt als de cillinders nog koud zijn en je kan t aan en uit zetten dus dat i.d. is niet slecht!!

dolf
(dolf bij motorblaadje punt nl)
datum: 2007-01-24 22:16:59nr: 16615

Dag allemaal!
Fantastisch om te lezen dat er iemand is die zijn Harley gebruikt om gewoon mee te rijden! Complimenten!

Dolf

Sjors
datum: 2007-05-23 12:36:04nr: 19062

Dat doen we allemaal hoor ,....er gewoon op rijden ,...totdat het koud en nat en akelig wordt buiten ,.....dan gaan de "troeteltjes" naar binnen met een dekentje er overheen. hahahaha

---
datum: 2007-05-24 13:37:09nr: 19074

haha swinters rijden is koud maar ja motoren zeker harleys zijn gemaakt om te rijden je doet het die "troeteltjes" toch niet aan om binnen onder een dekentje weg te rotte je hebt een harley een van de prachtigste motoren die gebouwd worde gewoon rijden en na de winter een hele grote vertroetelbeurt en winters gewoon alles in de garage bijhoude zo hoort het :P

Wil van Mil
(info bij hvmparts punt nl)
datum: 2007-11-14 16:35:59nr: 21431

Wij hebben de ervaring met PRO FST,een brandstof verbeteraar die icevorming tegengaat.
Verbeterd de brandstof voorkomt gom en lackvorming.
Het zit in literverpakking van het merk Silkolene, kost € 16,00
Je kunt het gebruiken 1:50
Kijk voor artikelen WWW.HVMPARTS.NL

MVG
Wil van Mil

henry
datum: 2007-11-19 00:09:04nr: 21479

gewoon een scheutje spiritus toevoegen aan de benzine is veel goedkoper en werkt echt zeer goed tegen ijsvorming.

kl
datum: 2007-11-19 18:44:48nr: 21486

nog meer van die maffe voorstellen ? spritus ? fijn voor je benzine
je toch helemaal niet wat je voor een mengsel krijgt !

dadelijk blok kapot en maar janken dat harley geen cent waard is
gewoon naar een goede motor ( harley ) zaak, het lijkt me stug dat je de eenigste bent

ik heb een vermoede dat het aan een fout in je motor zit maar niet af
fabriek ( is er niet aan aan gesleuteld door iemand die niet wist
wat hij deed of de gevolgen er van ?

Je bent niet de eerste en de laaste die met dergelijk verborgen gebrek
rond rijd leg je vraag eens neer bv bij het motorparadijs in eindhoven
die kicken een beetje op onoplosbare problemen, maar er moet wel tijd voor zijn, en maken goede afspraken met je

henry
datum: 2007-11-19 21:36:37nr: 21487

spiritus maf voorstel? wat dacht je dat er in die dure producten zit die je bij de automaterialenzaak kunt kopen? juist alcohol. en wat is spiritus? alcohol. ik gebruik het al jaren als ik s'winters last heb van bevroren carburateurs,werkt echt perfect en ik zie niet in wat er schadelijk kan zijn aan een scheutje spiritus op een volle tank.

kl
datum: 2007-11-20 19:08:56nr: 21497

ik koop niets van dat spul
ik zorg gewoon dat mijn spullen in orde zijn

groet

Pieter
(alcohol bij benzine punt nl)
datum: 2007-11-20 21:08:35nr: 21499

Ok accoord alcohol zal geen kwaad kunnen, maar waarom zou dit helpen tegen ijsvorming bij je carburateur. Benzine verdampt/vergast in je carburateur, de energie voor deze verdamping wordt onttrokken aan je carb en deze koelt tot onder nul, gevolg ijsvorming! Alcohol verdampt net zo snel of nog sneller dan benzine! Gevolg nog steeds ijsvorming. Levert een lampje voldoende warmte, dan is dus een klein temperatuursverschil al voldoende. Zoveel warmte geeft een lampje van 3 of 5W niet af. De Harley dealer moet met echte oplossingen kunnen komen!!! De carb met een kleinere of geen isolator aan de cilinder monteren lijkt mij de meest profesionele oplossing. Door geleiding breng dan zeker meer warmte naar je carb. Je kunt ook een aluminium strook/strip tussen de bevestigingsbouten van de carb monteren en deze aan een "warm" deel van je blok/cilinder schroeven. Zo geleidt je warmte naar je carb en wie weet stijgt de temperatuur een paar graad. Denk aan het principe van een soldeerbout!!!

Pieter



iwan
(iwan_peschar bij hotmail punt com)
datum: 2008-01-08 20:29:17nr: 21983

Er zijn verwarmings elementjes verktijgbaar welke de benzine in de flottertkamer(s) verwarmd.
Bruggeman in Nieuw Vennep verkoopt ze.

Ton Peters
(tonp60 bij hotmail punt com)
datum: 2008-01-30 20:05:34nr: 22252

Ik heb hetzelfde probleem met mijn Yamaha Dragstar. Ik heb ook zitten zoeken en heb de oplossing gevonden. Je hebt Isopropanol nodig.
Dit is een soort van alcohol wat een mengverhouding tot je benzine heeft van 50 cc op 10 liter. Ik heb mijn antwoord gevonden op een duitse site met een wetenschappelijk onderzoek erachter.
Ik kan je het stuk eventueel sturen. Stuur dan even een mailtje.

iwan
datum: 2008-01-30 20:30:22nr: 22253

waar koop je dat?
kan de shell dat er niet meteen in gooien?

Ton Peters
(tonp60 bij hotmail punt com)
datum: 2008-02-04 19:19:33nr: 22304

Vroeger zat dit spul standaard toegevoegd aan de benzine, maar omdat auto's en dergelijke steeds beter werden hebben de maatschappijen het eruit gehaald. Scheelt weer geld.
Ik heb het spul gehaald in Duitsland bij de apotheek. De 99,9% versie moet je gebruiken. Hier in NL is het bijna niet te krijgen.



Piet
datum: 2008-02-04 21:42:19nr: 22310

Helaas stijgen de benzine prijzen alleen maar. Overigens toch raar dat 99% van alle carbs niet bevriezen. Moet toch iets bijzinders aan de hand zijn met jou motor, toevoeging of niet.

Piet

john
datum: 2008-02-05 12:24:09nr: 22312

Als het zo koud is staan 99% van de Harleys lekker warm en droog,

Ps. de mijne ook...

Lucky Pete
datum: 2008-03-25 16:01:07nr: 23026

Ben zelf onlangs tegen precies dit zelfde probleem aangelopen (kawasaki W650). IJsvorming IN de carb door combinatie van vochtige lucht, lage temperatuur (-1 tot +4) en lange tijd constante (hoge)snelheid rijden.
Naast technische oplossingen die zorgen voor een betere verwarming van de carb, vond ik ook berichten over het hierboven genoemde isopropanol (aka IPA). Ik gebruik het nu al een aantal tankbeurten en het probleem is geheel verdwenen. Zo vreemd is de suggestie van spiritus dus ook niet, dat is ook een alcohol, alleen is IPA nog een stukje effectiever in het opnemen van water. IPA was in Nederland moeilijk te vinden, maar via Duitse webshops ruim voor handen.
Ik voeg 50 ml IPA toe bij ± 12 liter benzine.

Vester86
datum: 2008-11-24 12:50:43nr: 26525

suzuki bandits hebben ook enorme last van dit probleem, t is echt niet alleen zijn harley die er last van heeft!

Hans
datum: 2008-12-17 19:28:20nr: 26704

Heb een Kawasaki GPZ100RX en beneden de 5 graden rijdt hij slecht.
Ik heb onlangs een aftakking gemaakt van het koelwater circuit en deze langs de vlotterbakken van de carburateurs laten lopen. Heb het alleen nog niet uit kunnen proberen dus de resultaten volgen nog.
Heeft iemand deze methode ook al eens geprobeerd? Ik weet niet of de benzine nu zomers niet te veel voorverwarmt wordt......kortom, zou ik het voor in de zomer afsluitbaar moeten maken???

Hans

john
datum: 2008-12-18 09:10:05nr: 26706

Een lampje van 5W is iets te licht denk ik, 20 watt warmte is voldoende om ijsvorming te voorkomen.
Er zijn heel veel fietsen die er last van hebben,De helft heeft er standaard voorzieningen en de andere helft rijdt gewoon niet met zulk weer. Mogelijkheden: carbs. verwarmen elektrisch of via koelwater met slangen, lucht verwarmen met een lamp of weerstand,warme lucht aanzuigen van af uitlaat of cilinder.De laatste s'zomers wel weer even verwijderen!

john
datum: 2008-12-18 09:18:23nr: 26707

Voor de gpx van hans:
Je kan dit gewoon laten zitten, er zijn meerdere motoren die dit standaard al hebben. Ook van kawa. bijv. LTD450/EN500

Gér
(kawaidioot bij cs punt com)
datum: 2008-12-20 23:22:40nr: 26727

Ik rij al een paar jaar(7) met een kawa pekelbrik. ( kz750e )
Deze krijgt het dus met de kou en pekel flink voor z'n "kiezen".
Ik heb ook een ZZR1100 gehad.( 8 jaar)
Bij beide machines ben ik het hierboven genoemde ProFST gaan gebruiken!
Ik heb bij die ZZR, ( toen ik'm net had 10 jaar terug), met o.a. die lamp in de airbox zitten aankloten.
Ik ben eens gaan berekenen wat de hoeveelheid lucht is + snelheid, door de carb-openingen heen bij 4000tpm. Ga zelf maar ff rekenen, je oogjes gaan dan wel open....
Sorry,.....maar het stormt daarbinnen,...geen enkel lampje kan die warmte ontwikkelen die nodig is, om de lucht-temp. te beinvloeden.

Ik heb geprobeerd om de vlotterbakken te verwarmen, maar dan moeten er zulke constructie's gemaakt worden, dat je jezelf toch afvraagt"waar ben ik mee bezig!"
( dat is, als er geen verwarmingsset te koop is voor je motor..)

Dus ...die ProFST.
Gelezen op een Britse site,...ontwikkeld ism Kawasaki bij rijden in kou en nat weer.
Aangeschaft via een bromfietszaak uit de buurt.
Tanken 17 liter benzine + 200/250 cc ProFST....getest door mij op beide motoren...

Het bevriezen gebeurde voorheen voornamelijk bij het afremmen op de motor...
Dus dit ook maar flink uitgeprobeerd.
Wauw!
Het rijden bij een graadje of 4 en mist......géén centje pijn meer!
Geen zwarte pitten meer....
Geen gesleutel meer....( weet wat je moet doen om je bougie's te reinigen bij bijv. de ZZR ( kuip/tank/airbox)....dan ben je hééél blij met dit spul..)

Ik haal ieder najaar een paar liter.....en ik heb geen gezeik meer!

Voorts ben ik me gaan verdiepen in andere middelen.
spiritus.... no way!....zit water in!
forte....kijk naar de prijs! en de CC's.....€10,00 voor? 200cc ....wordt dus €50,00 per liter!!! ...doei!
En dan...isopropanol-alcohol!
Zoals eerder vermeld perfect als toevoeging en alleen te koop via internet in Duitsland. Koop idd alleen de vrijwel pure.
isopropanol-alcohol wordt ook toegestaan als toevoeging in de brandstof bij o.a. Formule 1(regelement 2007).
Van div. gebruikers goed resultaat gehoord.
...en stuk goedkoper dan de rest!...

dirk
datum: 2009-02-05 16:28:57nr: 27213

nogal wat uiteenlopende commentaren. luchtsnelheid,koude temperatuur,lampjes in je luchtfilter enz..
beste vrienden motorijders, over carbu bevriezing is wel het een en ander te vertellen en als ik dit alles zo lees weet ik dat iedereeen er wel iets over weet en wel een mogelijke oplossing heeft maar toch moet men het een en ander goed uit mekaar halen.
Ten 1e kan carb bevriezing al voorkomen bij temperaturen vanaf +5 graden.Als privaatpiloot heb ik wel enige ervaring met dat vervelend fenomeen. Omdat juist op grotere hoogte de temp van de lucht zakt kan het dus zelfs voorkomen in de zomer bij temp van 25 graden op de grond.Niet te verwonderen dat er in die vliegtuigjes dus een manuele de-icer beschikbaar is.Nu, wat betreft de moto,somminge merken werken met een carbheater,een klein elementje dat vlak in de buurt van de sproeiers zit gemonteerd om die bevriezing tegen te gaan.Bevriezing die in feite niks meer is dan minuscule ijskristallen die meestal de stationaire sproeier verstoppen.In de meeste gevallen wordt deze heater aangestuurd door een sensor die de buitentemp meet en dus in feite niks meer is dan een schakelaartje.Deze setjes zijn in vele motozaken te koop en beschkbaar met verschillende soorten schroefdraad.zoals iemand al schreef dat met koude lucht de prestaties hoger liggen is maar half waar!! Het is enkel bij vochtig weer dat een moter beter presteerd.dat is de reden dat mercedes in de jaren 30 een watercompressor op een bepaald type had die onder erg hoge druk fijn waterstof injecteerde.(ook de duitse jachtvlieguigen hadden dit!) in de automobiel is dit nooit verder uitgewerkt omdat de cilinders natuurlijk begonnen te roesten als men een paar dagen niet reed.indien nog vragen ben ik steeds bereid te helpen.succes

Kurt
(k.zuurveen bij hetnet punt nl)
datum: 2009-03-28 22:34:25nr: 27784

Ik heb dit probleem gehad met een Honda nx 650.(luchtgekoeld)
Ik heb orginele bezineslang vervangen voor een samengesteld exemplaar bestaande uit twee stukken rubberen slang en een stukje alumium buis.
Dit stukje buis zit tussen twee koelribben. een stukje slang naar de benzinekraanen een stukje slang naar de carburateur.
Zo wordt de benzine enigsins opgewarmt en daardoor beter verbampbaar.
Het enige nadeel aan mijn oplossing is bij het leegrijden van de tank het onprettig lang duurt voordat er bij het omschakelen naar reserve weer voldoende benzine voorhanden is om weer met volle inzet aan de slag te gaan.
Voor de rest werkt het prima...
Groet Kurt..

geert
datum: 2009-12-14 00:04:32nr: 31077

zelf heb ik een kawa 1500 die zijn standaard uitgerusd met benzinefilter en loopt de benzineleiding vanaf de benzinepomp langs het frame over het blok terug naar carburateur zelfs bij -10 rijdt hij als een zonnetje mischien een voorbeeldje voor de HD

Nico Conradi
(nico.conradi bij home punt nl)
datum: 2011-04-06 21:00:54nr: 36822

Heren techneuten in binnen- en buitenland: ik heb heel wat losgemaakt met mijn icing-probleem. Bedankt voor alle goede tips, al waren ze stuk voor stuk waardeloos. Er zaten wel goede veronderstellingen bij, zoals het vervangen van de originele uitlaten voor een stel herrie-pijpen. En natuurlijk, een K&N luchtfilter met 70% meer luchtdoorlaat! Zo kan ook een HD fatsoenlijk ademhalen. En het probleem: geheel opgelost zoals ik eerder beschreef: luchtinlaat vanaf de cylinders, te regelen met een eenvoudig klepje. Koud weer: klepje dicht en dus lucht via de cylinders en warm weer: klepje open en lucht via de originele opening a.d. voorzijde. Intussen 75.000 km met veel plezier en zonder "icing" afgelegd.

kabel
datum: 2011-04-06 21:29:35nr: 36823

@Nico

Je schrijft: "luchtinlaat vanaf de cylinders, te regelen met een eenvoudig klepje. Koud weer: klepje dicht en dus lucht via de cylinders en warm weer: klepje open en lucht via de originele opening a.d. voorzijde".

Klinkt goed allemaal, maar hoewel ik geen Harley rijder ben, maak je mij nieuwsgierig. Kun je wat foto's plaatsen op imageshack.us, flikr.com of mijnalbum.nl (of een andere site) en dan hier de link plaatsen.

Is dat klepje een standaard Harley accessoire, of heb je zelf wat gemaakt?

Kortom na zo'n lange discussie is het tijd voor wat beelden, zodat iedereen weer rustig kan rijden ;-)

marcel
datum: 2011-04-06 22:51:03nr: 36828

Een topic dat maar liefst 4(vier!) jaar de gemoederen bezig houdt!
Knap hoor.

marcel
datum: 2011-04-06 22:52:40nr: 36829

Wat zeg ik, zes jaar!!

rob
(robhensen bij hotmail punt com)
datum: 2011-04-07 08:21:07nr: 36832

Ijsvorming is gemakkelijk tegen te gaan door motorex toevoeging in de wintermaanden in de tank te doen. Deze zorgt dat de waterdeeltjes in de vlotterpot geabsorbeerd worden, die bevriezen namelijk. Ik gebruik het al diverse jaren en heb er daardoor geen last meer van,komt veel voor als je koud wegrijdt en dan na enkele km begint het. Mocht je meer willen weten, hoor ik het wel.

Ton Peters
(tonp60 bij hotmail punt com)
datum: 2011-04-07 17:22:14nr: 36835

Hallo dan. Ik had een Yamaha met hetzelfde probleem. De oplossing is: Isopropanol 99,9%. Dit is puur alcohol waarvan je, afhankelijk van je tankinhoud, ongeveer 60cc per tank er in gooit. Advies: Koop het in Duitsland bij de apotheek. Laatste keer dat ik het kocht (2008) was het 8 euro de liter. Doe je ongeveer de hele winter mee. Hier betaal je het dubbele voor 2 tankbeurten.

Nico Conradi
(nico.conradi bij home punt nl)
datum: 2011-04-07 18:17:46nr: 36837

Nog even een reactie dan. Mijn bedoeling was om een oplossing te bewerkstelligen zonder al die huis-, tuin- en keukenmiddeltjes als toevoeging aan de brandstof. En dat is dus gelukt met deze kleine ingreep. Goed nadenken en een uurtje of 2 werk. That's all. En speciaal voor Kabel: zie http://www.flickr.com/people/hdnick/.
De groeten allemaal.

kabel
datum: 2011-04-07 19:28:52nr: 36840

@Nico

TOP man! Goed gedaan. Wel vreemd dat een merk als Harley hier niet in voorziet. Of is jouw uitvoering voor de tropen? In ieder geval heb je het goed opgelost.

Eigenlijk hetzelfde als bij auto's uit de jaren '60/'70. Ik weet nog wel dat ik het deksel van het luchtfilterhuis op de auto van mijn vader moest verdraaien van 'zomerstand' naar 'winterstand'. In de winterstand werd voorverwarmde lucht aangezogen bij het uitlaatspruitstuk.

Een aantal jaren geleden had ik een VW Kever. Die had 's winters ook een ijsprobleem. Na zo'n 8 km door de stad bij vrieskou, niet meer willen trekken. Door een ander luchtfilter en uiteindelijk een andere carburateur is het probleem opgelost.

sander
(sander bij schukken punt net)
datum: 2011-04-07 20:19:13nr: 36841

Nog ff een opmerking ijsvorming onstaat niet in de vlotterbak maar in de venturie (luchtinlaat) van de carburateur daar versneld de lucht waardoor de temperatuur ter plekke snel daald. Gebeurt meestal tussen de 8 en 0 graden en een hoge luchtvochtigheid.

Nico Conradi
(nico.conradi bij home punt nl)
datum: 2011-04-08 15:12:52nr: 36850

Kabel,
inderdaad vreemd. Kan me niet voorstellen dat ik de enige ben met een HD met dit probleem. Moet er wel bij opmerken dat ik de originele luchtfilter heb vervangen voor een exemplaar met 70% meer luchtdoorlaat. Met mijn vorige HD, bouwjaar '91, had ik, na montage van een K&N luchtfilter, hetzelfde probleem bij vrij lage temperaturen en hoge luchtvochtigheid.
En inderdaad: vroeger had een auto een zomer- en winterstand op het luchtfilter. Werkte idem dito.

jaak
(jeettje58 bij hotmail punt com)
datum: 2011-04-11 22:57:37nr: 36891

Ik heb even zitten rekenen hoeveel je energie je zou nodig hebben om je carburator op te warmen
laat ons veronderstellen dat het om een 500 cc gaat aan 6000 rpm
das dus 100 toeren per seconde, dat is dus 50 maal 0.5 liter lucht aanzuigen per sec , dus 25 liter per seconde
het soortelijk gewicht van lucht is 1.297 kg/m3 , dus 32.42 gram/seconde
de warmteinhoud van lucht is 1kjoule om 1 kilo lucht 1 graad op te warmen
Dus heb je 32.42 watt nodig om 1 graad temperatuurstijging te bekomen


marcel
datum: 2011-04-12 10:26:29nr: 36893

Netjes berekend. Helemaal juist. Alleen je vergeet dat die 6000 tpm nooit constant zal worden gehaald.
Moeilijk blijft dan ook om bv de luchtvochtigheid bij de berekening te integreren.
Daarnaast is het ijsprobleem alleen echt relevant bij een temperatuur van pakweg tussen de 3 en 8 graden.
Als je dus luchtfilters gaat wijzigen kom je in de problemen.......
Zelfs een standaard Harley blijft dan probleemloos maar ja er zijn maar heel weinig mensen die dat willen...


Jan
datum: 2014-06-07 19:31:05nr: 45437

Mijn Honda ST1100 uit 1991 heeft hetzelfde euvel. Afgelopen winter heb ik spiritus toegevoegd bij elke tankbeurt. Op 20 liter benzine 250 cc. Dit werkte prima, totaal geen probleem meer gehad. Ik rijd 1000 km per week, dus kan mezelf wel ervaringsdeskundige noemen. Doe er je voordeel mee.

Gér
(kawaidioot bij gmail punt com)
datum: 2015-11-19 10:28:21nr: 47881

Voor degene die op zoek zijn naar een goedkoper adres voor de isopropyl/ isopropanol -alcohol van 99.9/100%.

De oplosmiddelen specialist heeft 14x1-liter voor 60 euro incl. verzenden.
https://www.deoplosmiddelspecialist.nl/kopen/2-Propanol-99-1L-x14#

Uit duistland, Höfer Chemie, 15x1-liter voor 42,95

http://hoefer-shop.nl/technische-chemikalien/isopropanol/15-x-1-l-isopropanol-99-9.html

Ton Peters
datum: 2015-11-20 18:11:36nr: 47893

Hallo. Ik heb hetzelfde probleem gehad. De oplossing was isopropanol 99%. Dit koop je in Duitsland gewoon bij de apotheek, destijds 8 euro voor een liter. Ik gooide na iedere tankbeurt ongeveer 50cc in de tank erbij en het probleem was verholpen. De alcohol verdampt het water in de benzine. Ik hoop dat je hier iets aan hebt.




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl