Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

Tintelende vingers

Kawa Sjors
datum: 2005-06-08 21:36:04nr: 8238

Deze keer gaat het om een berijders probleem.
Als ik op mijn oude japanse motor 1 cilinder 4 takt 250cc een lange rit maakt (2 uur) worden alle 8 vinger toppen wit en gevoelloos en gaan tintelen (buiten lucht temperatuur 14 gr,Hand schoenentjes aan) na een 1/2 uur pause is het weer over.
Ik zelf denk dat het komt door motor trillingen welke doorgegeven worden aan het stuur.
Het stuur is op de bovenste kroonplaat bevestigt met 1 bout per stuurstrop met daar tussen rubber, nu is deze bout knoerthart aan getrokken, waardoor het rubber samen geperst is, en er van enige demping geen sprake is.
Ik zelf vind dat hij voor een 1 cilinder niet overmatig trilt
Alles wat aan het frame vast zit is opgehangen in rubber behalve het motorblok.
De vragen zijn:
1 Komt het door de motor trillingen naar het stuur.
2 Komt het meer voor, de tintelende vingers
3 Wie heeft hier ervaring mee
4 Hoe voorkom/los ik dit probleem op.

ger
datum: 2005-06-09 10:41:56nr: 8241

Dit verschijnsel dat komt voor bij mensen die met trillende machines en gereedschappen werken, zoals boorhamers, drilboren, heggescharen. Witte vingers heet het. Het komt omdat trillingen de bloedsomloop in de handen en onderarmen belemmert. Ik heb het zelf in mijn enkels gehad op een Ariel 350cc 1-cilinder.
Zit je goed op je motor. Zorg dat je stuur niet te hoog of te laag of te breed of te smal is. Draag goede handschoenen die de trillingen dempen. Zit ook niet met verkrampte handen. Je hoeft je stuur niet plat te knijpen. Je kunt tijdens het rijden af en toe de vingers strekken en buigen. Dat houdt de circulatie op gang.
Tegen mensen die met de bovengenoemde machines werken wordt altijd gezegd: neem regelmatig even een korte rust.
Succes.


lindie
(lindie bij hetnet punt nl)
datum: 2005-06-12 09:08:44nr: 8269

hallo dit zijn vast trilingen die door de motor aan heel het frame doorgegeven worden en natuurlijk ook aan de berijder ik heb destijds in de bromfietsen gewerkt als monteur en er waren brommers bij als je daar een proefrit mee maakte begon je van de trillingen alles te jeuken akelig was dat maar kwam puur van de trillingen van vooral het motortje sommigen verklaarden je voor gek van... kan dat?? ik zou zeggen meet het en je weet het ik kan merk en type nog wel noemen die het ergste waren echt waar alleen per mail!

ls
datum: 2005-06-12 22:18:43nr: 8277

Mogelijk kan een ander model stuur helpen. Bekijk eens hoe groot de afstand van de handvatten tot het bevestigingspunt op je stuurplaat is. Dit is de hefboom (arm) welke het stuur maakt met de voorvork. Des te groter deze afstand, des te groter (Krachtiger) de uitslag (beweging) zal zijn aan de handvatten (mogelijk een ander stuur). Bij mijn oude Gillet 500 cc 1 cil krijg ik na een uurtje flink doorrijden ook dove onderarmen door de heftige trillingen (dit stuur hangt overigens al in rubbers). Oja, een dure oplossing voor dit probleem kan ook nog het volgende zijn. Er schijnt een bedrijf te zijn waar je je komplete krukas, drijfstang en zuiger heen kan brengen welke dit prefect opelkaar gaat uitbalanceren. Gevolg: Veel minder trilling, meer power, langere levensduur maar minder orgineel. Mogelijk zijn er lezer welke dit adres weten. Succes met dit probleem en houdt ons op de hoogte.

Vr.Gr.

Henk

fred
datum: 2005-06-12 22:39:58nr: 8278

hallo

trillen kun je voorkomen door
het motorblok te contoleren of het overal vast zit
Ook de schetsplaten moeten aanliggen
evt de bevestiging op de cilinderkop als deze er is
ontsteking op tijd
verder alles goed gemonteerd ( kettingtandwielen enz )

wat je er tegen kan doen is massieve buisjes in de uit-
einden van je stuur schuiven ( deze met rubber O ringen er om
heen dus in je stuur schuiven )
stuur in rubber, word al een operatie op zich zelf

maar als het trillen niet normaal is bij dit type zou
ik het blok eens open gooien

vliegwiel van de dynamo los ????

m.v.g fred

Hayo
datum: 2005-06-13 09:25:56nr: 8279

Jouw probleem lijkt een beetje op een fietshand/fietserhand, onder toerfietsers een bekend fenomeen. Ik heb er zelf ook last van als ik fiets, en soms ook als ik op de motor rijd heb ik een tintelende en gevoelloze hand. Ik beweeg dan altijd mijn hand en vingers een beetje, maar als het mijn rechterhand is moet toch het gas even dicht. De oplossing die wordt genoemd in het eerste antwoord is volgens mij het beste: op tijd even pauzeren. Het ligt volgens mij dus niet aan je motor, maar misschien zou een ander stuur of een andere stand van je stuur verlichting kunnen geven.

Marc
(marc.verschuere1 bij pandora punt be)
datum: 2005-06-13 21:36:15nr: 8292

Ik ben zelf reeds 27 jaar fervent motorrijder en had hetzelfde probleem, intussen opgelost.
Veel mensen hebben zonder dit te weten het carpale tunnelsyndroom.
Een foutje in de pols, zonder al te veel erg te verhelpen.
Zoek dit eens op internet.

BRO
datum: 2005-07-01 11:36:44nr: 8516

Hallo allemaal
Bedankt voor alle info,het is goed om te horen dat dit probleem ook bij anderen merken en berijder op kan treden.
Ik denk dat(oudere)berijders met verminderde bloedvat door bloeding in armen en benen(bloedvat vernauwing) gevoeliger zijn voor trillingen.
Dus globaal kan gesteld worden dat een berijder met een bloedvat probleem en een 1 cilinder motor een slechte combinatie is.
Het doel is om een rit van 2 uur zonder afstappen te kunnen maken, maar dan moeten de trillingen wel "ophouwe bij je klauwe"
Omdat ik het simpel wil houden heb ik het volgende uitgevoerd:

Nieuwe stuur rubbers
De rubbers tussen stuurstrop en fork kroonplaat vernieuwt en zoganig vast gezet dat het stuur flexibel is tov de fork kroon plaat
Resutaat nihil.

Super zachte handvaten
Ik heb de originele handvaten vervangen door zelf gemaakte handvaten van een plaatje 5mm dik celrubber, dit heeft een fijne spons achtige structuur en voelt warm en zacht aan, met daar omheen race fiets stuurlint en er onder dubbelzijdig plakband om de zaak op zijn plaats te houden.
Na een rit van 2 uur voelen en zien je vingers er normaal uit.
Maar je blijft altijd wel een afgezwakt trillinkje voelen, maar ieder stukje rubber helpt mee aan de demping

Het is nog mooier als superzachte (dunne) handvaten tekoop zijn, maar wie weet waar?



Dick
datum: 2005-07-01 22:17:21nr: 8523

Harley heeft neopreen handvatten, misschien is dat wat? Wel alleen voor 1 inch sturen.

Je hebt overigens last van wittevinger syndroom zoals Ger al mailde, dat is een gebrek aan bloedsomloop. Geen carpaal tunnel syndroom, dat is afknelling van de zenuw bij de pols en komt inderdaad vaak voor bij fietsers,
Trillingen opheffen is de beste manier om wittevingers tegen te gaan. Probeer ook wat meer ontspannen je stuur vast te houden. Dat is overigens lastiger bij zachte handvatten, daar moet je harder in knijpen om grip te houden. Een dilemma dus.

Succes, Dick


L de S
(schoutje bij wanadoo punt nl)
datum: 2005-07-01 23:12:01nr: 8525

"Tintelende vingers" is een veel voorkomend probleem, met name bij 1 cilinder viertakt motoren (denk aan oudere Engelse motoren).
Dit probleem wordt deels door de niet soepele constructie van een 1 cilinder motorblok veroorzaakt, tevens is een deel van het probleem te danken aan onbalans van de krukas.
Door de krukas met drijfstang en zuiger in goede balans te brengen zal het probleem grotendeels, zo niet geheel worden opgelost.

Dirk Zeinstra
(zeinstra bij wxs punt nl)
datum: 2007-04-08 12:32:28nr: 18180

U bent een van de mensen die snel last hebben van HAVS, Hand-arm vibratie syndroom.
Advies: verkoop de motor, de trillingen in het stuur en de motor hebben op u een groter effect als op andere mensen.
Witte vingers gaan na verloop van tijd gepaard met pijn. vooral bij koude.
2 advies, wilt u nog motor rijden op deze gave machine, gebruik dan niet te nauwe, warme trillingdempende handschoenen. deze zijn in staat om de trillingen met 50-60% te reduceren.
Het neemt de oorzaak niet weg (de beste remedie) doch dempt de trilling die u ontvangt.
Hedendage is er een maximum gesteld aan trillingen, 2.5 m/sec2 voor een 8 urige dag, bij weinig gebruik 5 m/sec2.
Als u meer wenst te weten over deze handschoenen en metingen met berekeningen betreffende trillingen kunt u uw licht eens opsteken bij www.beizein.nl
Deze jongens weten heel wat van trillingen, en handschoenen hiervoor.
PS. De situatie met uw vingers word alleen erger en geneest ook niet weer. koude is een mede grote boosdoener
Dirk

Pieter
(tintelen bij 1cilinder punt nl)
datum: 2007-04-08 12:58:22nr: 18181

"Verkoop de motor" is wel een erg rigoreus advies! Bij een muishandje verkoop je ook niet direct je computer. Een ieder zal na 2 uur rijden op een "stamper" min of meer dove vingers krijgen. Ik ook. Ik rij er dus ook gewoon geen twee uren achtereen op! Kom met oplossingen! Inderdaad andere handvatten, een ander model stuur, het stuur in een dempende constructie op hangen, goed passende handschoenen. Gewicht in het stuur proppen(lood) dempt door traagheid van massa! je kunt misschien een massief stuur laten buigen uit staal. Dure oplossing kan inderdaad zijn om je krukas en zuiger te laten balanceren. Wie weet hier meer over te vertellen??

Succes

Pieter


Sjors
datum: 2007-04-08 21:19:13nr: 18191

Allemaal bedankt voor het meedenken.
We zijn inmiddels al bijna 2 jaar en 12000km verder en het tintelende/witte vinger probleem is nu aardig onder controle en daardoor op de achtergrond geraakt.
Ik heb de volgende maatregels genomen:
- De rubber stuur bevestiging zo slap mogenlijk gemaakt (voor zover als dat gaat)
- Zachte handvaten gemonteerd
- Dikke (warme) handschoenen
- Geen 2uur achter elkaar rijden.
- Beneden de 8grd Celsius word er niet gereden, omdat lage temperaturen een domimante factor zijn, heb ik gemerkt,

Dus de aankomende klimaat verandering gaat in mijn voordeel werken.

Ik heb ook nog eens de bijsluiters van mijn pillen assortiment door genomen en hier uit blijk dat gevoelloze fingers en tenen een bijwerking kunnen zijn, dus medicijn gebruik kan ook een negatieve
invloed hebben op dit probleem.

De groetjes



marcel
datum: 2007-04-08 22:56:57nr: 18193

Handvatverwarming is gewoon heel lekker als je snel last hebt van koude vingers, zoals ik.
Lekkere warme wanten helpen ook, evenals af en toe je handen losjes op de handvatten houden om de bloeddoorstroming weer op gang te helpen.
Ik rij nooit langer dan pakweg 1,5 uur achtereen zonder (heel) even pauze te houden, motorrijden is nu eenmaal vermoeiender dan autorijden.

Casper de Jong
(jongkies bij casema punt nl)
datum: 2007-04-10 22:44:03nr: 18257

Vroeger werden er loden proppen in het stuur geslagen.
Nu kun je anti trillingsdempers voor in het stuur kopen.
Misschien is dit een idee!

Groet Casper.

Cees
datum: 2007-04-10 23:18:56nr: 18261

Misschien de motor goed laten uitbalanceren?

Sofie Robbe
datum: 2007-05-18 16:28:38nr: 19009

Mijn man heeft hetzelfde probleem. Onze dokter zei dat speciale handschoenen zeker het probleem moeten verhelpen. Merk Chiba, Sonic. Dit zijn handschoenen met op de handpalm protectie. Men noemt dit Carple Tunnel protection handschoenen. Je kan deze handschoenen kopen bij Wheelpalace te Oudenaarde - BelgiŽ. Hopelijk ben je hiermee geholpen!

Ger
datum: 2007-05-18 18:31:41nr: 19011

Bedankt voor je bijdrage, Sofie, maar Chiba Sonic zijn wielrenhandschoentjes. Dat is niets voor op de motor.

Er worden hier, volgens mij, twee dingen doorelkaargehaald. Waar een wielrenner last van krijgt is een ander probleem dan waar een motorrijder op een trillende motorfiets last van krijgt.
De wielrenner leunt voorover en draagt daarmee een deel van zijn lichaamsgewicht op de muis van zijn handpalm. Daar zijn die wielrenhandschoentjes goed voor.

Waar de rechtopzittende motorrijder last van heeft, tintelende handen en vingers is in de voorgaande berichten voldoende besproken.

Gijs
datum: 2008-06-05 22:46:12nr: 24285

Ik weet dat dit over tintelende vingers gaat, maar ik ben al een tijdje aan het zoeken en kwam via goochel hier terecht.

Ik heb met motorrijden nl last van tintelende tenen.
Ik heb wel gemerkt dat het van laars tot laars weer anders is, maar helaas kan je niet elke laars 100km uitproberen ;)

Ik rij zelf op een 4-cylinder die helemaal niet veel schud en doet, en toch heb ik er last van, winter of hoog-zomer (dus geen wintertenen)

Ik denk dat ik alle rubbers ook maar eens goed na moet gaan kijken.. jullie tips hebben wel geholpen, ondanks dat het bij mij om voeten gaat.

sjors
datum: 2008-06-05 23:44:43nr: 24287

Krukas uit laten balanceren .
Heb vroeger een benelli 650 tornado gehad ,.....was een twin .
Wat een puin-motor was dat zeg .
Met trillen won ie de beker !
jeukende/tintelende handen en voeten ,
.....en nooit licht ,...trilde meteen stuk.


john
datum: 2008-06-06 08:44:22nr: 24290

het heeft ook te maken met de frequentie van de trillingen, de 250 honda maakt bij 80 km best wat toeren.
goed resultaat met de foam / schuim handvatten.
of de bevestinging van het stuur ombouwen naar rubber mounted.
balanceren kan maar als de motor fabrieks af origineel is (honda) zal daar niet veel verbetering uit komen.
Veel blok typen trillen nu eenmaal, neem nou bijv. harley...

sjors
datum: 2008-06-07 03:57:22nr: 24313

er zitten hier 2 "sjorsen" in dit topic/forum....
Toeval ...
Harley trilt ,....maar als 't "goed" is levert dat geen gevoel-loze of zere of jeukende handjes op.
Vriendinnetje heeft shovelhead uit '73 met S&S carter ,
da's netjes gebalanceerd , en rijdt "smooth" .
Met me EVO hetzelfde ,...is softail , geen "rubber-mount" ,
..geen last van nare trillingen in stuur en floor-boards
Tja ,...als de boel ( laag ) stationair loopt ( eigenlijk fout , maar oke ) dan trilt de brommer natuurlijk , dat kan niet anders.
Had ik vroeger met me laverda en norton ook ,...stationar stonden die te "shaken",
maar als 't reed was 't ook "smooth".
Met die pest-benelli tornado was 't mis ,...wat een rotdingen waren dat zeg , qua trillen wonnen die de hoofdprijs.

sjors
datum: 2008-06-07 04:32:50nr: 24314

vroeger zelfs op een matchless geen last gehad .

Guido Samson
(g_samsonsr bij hotmail punt com)
datum: 2010-09-01 20:50:36nr: 33904

Hallo . mijn naam is Guido Samson uit Suriname . mijn vraag is : wie heeft ooit de krukas aangepast zodat die in balans is en de motor niet trilt als je de balans assen weglaat uit de motor. heeft iemand ee foto?????ik ben nu bezig met mij motor. de uitlaat is al af de cilinderkop ook . de cilinder moet nog wel gepoort worden .

Mike
(norton888 bij live punt nl)
datum: 2010-09-02 08:23:35nr: 33911

Guido, heb er geen ervaringen, sorry.
Maar er is wel veel over geschreven hier.
Dus typ eens bij "zoeken" iets van balansas in of zoiets.
Volgens mij werd het allemaal afgeraden, maar ik weet het niet meer.
Succes!

marcel
datum: 2010-09-07 17:04:28nr: 33987

Waarom zou je balansassen willen weglaten?
De fabrikant heeft dat heus niet voor niks erin gezet.
Zonder die dingen is gewoon veel goedkoper en spaart gewicht toch?
De fabrikant heeft heus wel een goede reden.
Te eerste voorkom je trillingen en je kan alle draaiende delen en de krukas zelf lichter uitvoeren dan zonder balansassen.

Guido Samson
(g_samsonsr bij hotmail punt com)
datum: 2010-09-07 20:10:18nr: 33991

bij een race motor moet alle overbodig gewicht uit de motor. dit voor snellere gasreaktie. de motor draait makkelijker en sneller zijn max toerental.dit heeft dan weer te maken met acceleratie en dat is het belangrijkste voor de race.hoop dat je mij snapt

marcel
(mmmm_smelter bij wish punt net)
datum: 2010-09-07 20:34:17nr: 33992

Dat heb je niet gezegd dat het een racemotor ging worden.
Tuurlijk alle overbodig gewicht moet eraf maar dan ga je de opzet van de fabrikant voorbij.
Succes.

Guido Samson
(g_samsonsr bij hotmail punt com)
datum: 2010-09-08 15:09:30nr: 34005

ja ik ga de cilinder uitboren naar 45mm en tunen . de uitlaat heb ik al gemaakt ,het is een benedenloop. carburateur 28mm oko. ontsteking binnenrotor.

Dirk
datum: 2010-09-08 16:35:19nr: 34007

We hebben al heel wat afgelezen bij dit forum over tintelende-dove vingers.
Als trillingspecialist is het voorkomen van de trilling de beste oplossing. Gebruik een toerental waarbij de minste trilling voorkomt.
Verzwaar het stuur in het handvat gebied. Loden of staal proppen in de stuurstang, Hang ze vast met een O-ring anders rammelt het stuur nog. Gewicht vreet energie (trilling)
Verwarmde handvaten een uitstekend idee. Koude geeft eerder en groter pijngevoel. Voor de rokers (ook ik) roken heeft ook een slechte invloed.
Trillingdempende handschoenen wij leveren ze, de handschoenen hebben een gel en foam van binnen. echter ze zijn bulky en de grip is niet optimaal. Ik kan bij mijn leverancier vragen of er overtrek handvaten zijn voor motorhandels (Gas en Koppelingzijde) Maar heb dan wel maten nodig. De trillingdempende test voeren we dan ook uit. Ieder toerental heeft een andere dempingsterkte.
Strek-beweeg je vingers. Houd het warm. Ga minder rijden of meer rust als de symptonen blijven. Waarschuwing als je eenmaal witte gevoeloze tintelende vingers hebt, Gaat het nooit meer weg, het kan slechter worden maar nooit beter.

Dirk Zeinstra www.beizein.nl

Hermann
datum: 2010-09-27 10:23:13nr: 34212

Hoi, zelf heb ik ook last van dit probleem op verschillende motors. Waarschijnlijk Carpaal Tunnel Symdroom (beklemde zenuw in polsgewricht).

Voor mij werkt de volgende oplossing heel goed! "throttle rocker" "cruise aid" of "cramp buster". Alledrie soortgelijke oplossingen onder de 10 Euro!
Een kunststof "flapje" dat over je gashandel gaat waardoor je pols minder belast wordt tijdens het rijden. Het koste me een paar ritjes om de juiste positie te vinden. Sindsdien rijdt ik weer moeiteloos de afstanden die ik in m'n jongere jaren ook reed.

Een aanrader!



gashendel
datum: 2010-09-27 19:52:13nr: 34215

Er is een groot verschil tussen vingers die alleen maar tintelen, een beknelde zenuw en een carpaal tunnelsyndroom, waarbij de pees niet meer zo lekker door de geleider glijdt (binnenkabel / buitenkabel... de carpaaltunnel is de buitenkabel).

Het idee van die throttle rocker vind ik leuk. Heeft iemand daar ervaring mee? Ik lees elders op het internet dat je daarmee het gas niet meer snel kan dichtdraaien. Daarom de vraag... herkent iemand dat?
En prijzen varieren per aanbieder tussen 100 US-dollar en 10 Euro.

Heije
datum: 2010-09-28 09:17:29nr: 34218

Koop een Norton Commando of een andere Engelse fiets, die hebben standaard zo'n gashandle.

gashendel
datum: 2010-09-28 09:39:26nr: 34219

Ik heb nu een BSA en die heeft niet "zo'n gashandle".
Ik heb diverse andere Engelse fietsen gehad en die hadden geen van allen "zo'n gashandle".
Ik heb nog nooit een Engelse fiets gezien met "zo'n gashandle".
Ik vraag het toch niet voor de flauwekul?

Throttle Rocker dus. Heeft iemand daar ervaring mee?

Heije
datum: 2010-09-28 13:20:32nr: 34220

Op bijna alle klassieke Engelse fietsen die ik heb zit onder aan het gashandle een stelschroef waarmee je dit gashandle zwaarder kunt laten draaien; je kunt hem dus ook zo instellen dat je gas niet dicht gaat als je het gashandle loslaat. Op die manier kun je je tintelende vingers even laten bijkomen. Ik noem het wel eens de eerste versie van de "cruisecontrol", maar dan iets anders uitgevoerd.
Dus of je hebt niet het goede gashandle gemonteerd of je hebt deze optie nog niet ontdekt.

zucht...
datum: 2010-09-28 14:21:32nr: 34222

Heije, ik vroeg niet naar dat stelschroefje. Dat schroefje ken ik al 42 jaar, sinds mijn eerste Ariel.

Ik vroeg naar de Throttle Rocker.

dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2010-09-28 16:02:21nr: 34223

Probeer het eens bij Struik Leiden. Die hebben/hadden de Dino Cruise Control. En dat komt aardig in de buurt. En een 'throttle rocker' heb ik zelf gemaakt door een stuk gewapende 18 mm slang in de lengte van mijn gashanvat te tapen.

Hermann
datum: 2010-09-29 10:07:34nr: 34228

Hoi nogmaals Hermann hier,

Zoals ik al aangaf "trothle rocker" "cruise aid" of "cramp buster". Ik heb er dus zelf ervaring mee, zoals ik al schreef!

Ik heb jarenlang gemiddeld 15.000 a 20.000 k.m. gedraaid en weet dus waar ik over praat. Zoals ik al eerder zei het kost even 'n paar ritjes om de juiste positie op je handvat te vinden, daarna heb je absuluut geen last met (plotseling)remmen, gas geven etc. maar vooral geen last meer van die kramp!

Mijn exemplaar is een "cruise-aid" ik kocht deze een paar weken geleden bij Motoport Goes voor net geen 7 Euro. Geen gedoe met stelschroefjes, je klemt het ding gewoon over je gashandel. Overigens het is geen cruisecontrol en je zet er dus de gas(-stand) niet mee vast of zo. Je hoeft gewoon minder te knijpen en geeft gas meer met de muis van je hand en handpalm, waardoor je de hand en pols anders (minder) belast.

Voor dat geld zou ik niet sukkelen, voor 10 Euro kan je ze(trothle rocker) ook bij Hein Gericke bestellen. Voor de kosten hoef je het dus niet te laten, en hoef je zelf ook niet te knoeien met tape! Het mooie van deze dingen is juist dat je ze, zelfs tijdens het rijden, kan verschuiven naar de positie die jouw bevalt. Met tape kan dat duidelijk niet!

Nogmaals veel succes ermee!



JAN
(antwerpenfield bij hotmail punt com)
datum: 2010-10-24 15:36:05nr: 34532

Hello,
Ik hoop dat je probleem is opgelost ondertussen. Ik heb hetzelfde meegemaakt een paar jaar geleden maar het zat wel wat dieper. Na jaren niet gereden te hebben kocht ik me een Honda Magna. Na een uurtje rijden kreeg ik pijn in de hals en ook tintelende vingers. Een half jaar later kon ik het nog geen half uur meer uithouden. Het probleem zat in de nek en ik heb me intussen al twee keer op tijd van vier jaar laten opereren. Er zijn twee wervels weggenomen, een kunststof blok is er in de plaats gezet en het geheel word vastgehouden met een titanium plaat. Geen lachertje dus.
Alleen bij hoge snelheden heb ik nog last. Bij sommige dingen moet je jezelf neerleggen en ik heb me een BMW R 27 aangeschaft. Ik rij nu enkel nog in het weekend bij oldtimer meetings in het Belgische en bij deze lage snelheden heb ik totaal geen problemen. Geen last van tintelende vingers of pijn in de hals. Ouder worden gaat helaas gepaard met het afbouwen van bepaalde dingen. Een beetje minder wild zijn en het gewoon een beetje rustig aan doen dus.
Jan.

Magnafrank
datum: 2017-03-27 10:26:26nr: 49485

Er lopen hier een paar zaken door elkaar. Wat hier het "witte vinger probleem" wordt genoemd is medisch bekend als de primaire vorm van het "Fenomeen van Raynaud" (https://www.bewegenzonderpijn.com/fenomeen-raynaud/). Advies is om koude en trillingen te vermijden. Er zijn op dit forum een aantal methodes beschreven om trillingen te verminderen die verlichting kunnen geven, een kwestie van uitproberen . . . .

john Kater
(john.kater bij chello punt nl)
datum: 2017-03-30 11:25:21nr: 49490

OP EBAY STAAN ADVERTENTIES VOOR "HANDLEBAR WEIGHTS". Tegen de trilingen in het stuur. Zou dat iets zijn ?

John

sjors k.
datum: 2017-03-30 13:36:31nr: 49491

ja , die helpen wel .
De massa-traagheid van het stuur ( met gemonteerde gewichtjes ) doen dan de trilling op de stuur-uiteinden dempen.

kijk 'ns op de site van american bike shop ,....of op een andere als motorcycle storehouse , etc.

je vindt die dingen heus wel.

G
datum: 2017-03-30 22:36:07nr: 49492

Ik heb een stuur vol lood... Het helpt maar een heel klein beetje. Engelse tweecilinder.
Accepteer wat we rijden. Oud spul. De industrie bouwde dat en wij rijden erop omdat we dat leuk vinden.
Vergelijk geen appels met peren.
Verwacht van een tweecilinder uit 1960 niet dat hij bij 100 km/u minder trilt dan een driecilinder met balansassen bij 150 km/u.

john Kater
(john.kater bij chello punt nl)
datum: 2017-04-01 11:17:55nr: 49500

op zich is dat waar, maar je kan met de techniek van nu wel verbeteringen doorvoeren. Denk b.v. aan elektronische ontsteking. Zelf heb ik een elektronische spanningsregelaar op mijn BSA M20.

John

G
datum: 2017-04-01 17:32:36nr: 49501

Die verbeteringen heb ik ook, op een BSA A65T.
Maar dat helpt niet tegen de tintelende vingers waar deze rubriek mee begon.

john Kater
(john.kater bij chello punt nl)
datum: 2017-04-02 11:05:57nr: 49502

Dat heb je goed gezien.

G
datum: 2017-04-02 17:35:51nr: 49503

Ik denk dat zo'n zijklepper wat rustiger is dan een eencilinder kopklepper of een tweepitter; of heb ik het dan mis, John?

john Kater
(john.kater bij chello punt nl)
datum: 2017-04-02 18:30:30nr: 49504

dat zou ik niet weten want deze BSA heb ik in 1968 gekocht. Tussendoor alleen Harley gereden. Op Marktplaats 2 stuur- trillingdempers gekocht. Van de week monteren , ben benieuwd.


G
datum: 2017-04-03 10:49:32nr: 49505

Die stuurgemonteerde gewichtjes heb ik op een moderne (20 jr jonge) Triumph.
Wat ze doen weet ik niet. Er zitten ook twee balansassen in en het is een drie-cilinder.
In de oude BSA (A65T 1971) heb ik lood in het stuur gedaan.
Maar ook de krukas is met de drijfstangen en de zuigers dynamisch gebalanceerd.
De bouten en moeren waarmee het hele spul in het frame hangt zijn hard vastgedraaid en vrij van speling (geshimd).
Dus wat nu welk effect heeft...
Maar het blijft wat het is.
Een ouwe fiets met de ongemakken die daarbij horen.

Succes met de M20.




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl