Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

Harley WL of WLA uit '50 of '52

Evert
datum: 2005-06-24 19:45:30nr: 8408

Ik heb een harley op de kop weten te tikken die goed rijdt en er goed uitziet maar heb een heel groot probleem. Ik wil hem een nederlands kenteken geven maar heb geen papieren en kan ik geen bloknummer en framenummer vinden. klote dus.
Heeft iemand tips om deze motor toch op kenteken te kunnen krijgen.

arjan
datum: 2005-06-26 22:47:18nr: 8442

een framenummer heeft deze motor nooit gehad vanaf de fabriek, het is nu wel verplicht dus verzin maar wat leuks.
bloknummer staat links op het blok, net onder de cilinders,als dat weggevijld is heb je een motor van erg onduidelijke afkomst.
groeten, arjan.

L de S
(schoutje bij wanadoo punt nl)
datum: 2005-06-27 00:32:39nr: 8444

Er zijn later in de oorlog ('44 en later) WLA's zonder motornummer aan het leger geleverd.
Deze waren opgebouwd uit de reserve onderdelen voorraad.
Ook is het mogelijk dat er ooit een nieuw blok is gemonteerd door een reparatie éénheid waarvoor blokken zonder nummer gebruikt werden.
Dit kan in of na de oorlog gebeurd zijn.
M.a.w. er zijn blokken in omloop zonder motornummer.
Aan de rechterzijde van het blok op het rechter carterhelft schuin onder de plaats waar de dynamo zit is een nummer te vinden.
Dit productie nummer geef ook het productie jaar van het blok aan en kan je dit als leidraad gebruiken.
De voor het leger geproduceerde WLA's van na '46 hebben wel een motornummer ingeslagen gekregen.
Deze zijn iets afwijkend van de oorlogs productie en zijn tevens te herkennen aan wijzigingen aan het frame en totale uitvoering.
WLA motornummers (oorlogs productie) gaan nooit verder als 43WLAXXXXXX en voor WLC 43WLCXXXXX.
Na '43 zijn geen WLC's meer geproduceerd voor het Canadese leger.

L de S
(schoutje bij wanadoo punt nl)
datum: 2005-06-27 00:56:30nr: 8445

Een frame nummer is niet door de fabriek ingeslagen.
Mocht er ooit een kenteken afgegeven zijn kan het nummer op allerlei mogelijke plaatsen ingeslagen zijn.
Veel voorkomende plaatsen zijn L.of R. op de framebuis naast de accubak, op het gietstuk van het balhoofd of onder het zadel op het gietstuk achter de tank.
Mischien is er iemand met een invoerducument van een WLA/WLC die er van af wil, maar om een kenteken te krijgen zal je de normale weg moeten volgen van invoeren en laten keuren.
Bij de Rijksdienst voor het wegverkeer kunnen ze je er alles over vertellen.

Evert
(E_Elsendoorn bij hotmail punt com)
datum: 2005-06-30 20:43:33nr: 8509

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Ik heb nog gezocht en zelfs de laklaag op diverse plaatsen verwijderd maar geen framenummer te vinden.
Aan het blok is niet geveild en zoals ik het zie zit er dus gewoon echt geen nummer in. Ik denk dat ik bij Harley een verklaring probeer te krijgen dat ze aangeven dat er blokken en frames zonder nummers zijn uitgegeven. Misschien helpt dit bij de weg langs het RDW. Mochten jullie nog tips of ervaringen hebben op dit gebied hoor ik dat nog graag. Misschien weet iemand de frame of bloknummers per jaar van af 1940 tot 1955, misschien kan ik daar iets mee.

LdeS
(schoutje bij wanadoo punt nl)
datum: 2005-07-01 22:34:16nr: 8524

Als je het volgens de regels wil doen, zal door de douane een framenr. ingeslagen moeten worden.
Er zal dan een document worden afgegeven, maar er zal wel invoerrechten betaald moeten worden.
Met dit invoerdocument kan bij de Rijksdienst voor het wegverkeer een kentekenbewijs worden aangevraagd.
Je kan ook zelf een willekeurig framenummer inslaan (b.v. je geboortedatum), maar je zal de motor wel moeten invoeren.
De gebruikelijke plaats is op de rechter framebuis naast de accubak.

Hoewel ik in het verleden meerdere keren een kenteken heb aangevraagd en verkregen, is het verstandig eerst de naar juiste weg te vragen bij de RDW, daar de regels nog wel eens worden aangepast.
Ik kan je derhalve niet in details de huidige stand van zaken vertellen.
Zoals ik eerder gemeld heb is het zonder meer mogelijk dat er geen motornummer in de linkerzijde van het blok geslagen.
Ik zou me daar niet zo druk over maken, of je slaat er zelf een nummer in b.v. WLA43XXXXXXXX, je kan een nr van een andere Liberator
gebruiken als voorbeeld, maar de laatste 1 of 2 cijfers aangepast.
Er rijden echt niet zo veel WLA's of WLC's meer rond waar het orginele blok nog in zit, want er is in 60+ jaren heel wat afgerommeld.

Informatie bij de fabriek opvragen heeft geen zin daar die niet bestaat voor de in WOII gefabriceerde motoren, of wordt niet verstrekt (is door velen al geprobeerd).
Voor motorblok nummers is wel iets bekend, maar ze zijn gerellateerd aan leger ordernummers en productie data.

Tip: veel info is te vinden in het boek "How to restore your Military Harley-Davidson" van Bruce Palmer III, en is nog gemakkelijk verkrijgbaar.




jaap
(hd-classics bij live punt nl)
datum: 2007-09-06 12:58:30nr: 20511

nooit zelf een nummer in je blok slaan, niet origineel en je krijgt hem niet meer door de keuring. enige oplossing: koop een carter met originel nummer.

Harry
datum: 2007-09-06 17:48:42nr: 20513

gewoon een nummer inslaan

ik heb bij mijn wla gewoon een nummer in geslagen
bij de keuring geen probleem
je moet papieren er bij hebben met dat nummer
Hun roest het geen reet wat er in staat, als er maar een bewijs bij is waar het ding vandaan komt, en met dat frame nummer

als het nummer niet als gestolen vermeld staat hebben ze verder er niets mee ( zijn hun eigen woorden )

Bloknummer is ook niet interesant voor hun



jaap
(hd-classics bij live punt nl)
datum: 2007-09-10 22:18:08nr: 20564

zou graag willen weten waar je de hd keurt, hier in boven de grote rivieren lukt mij dat niet zonder origineel nummer: er wordt zelfs een foto digitaal, 7 Ml pixel camera, van gemaakt!

Harry hoebers
(Hoebers1 bij gmail punt com)
datum: 2016-09-20 22:07:53nr: 48894

Ik zit met het zelfde probleem .
Heb jij al een oplossing gevonden .
Zou graag een reactie zien
Gr harry

g
datum: 2016-09-21 11:37:04nr: 48895

Op marktplaats staat een gratis suzuki frame met kenteken :-) Ook diverse (jap) sloopfietsen met kenteken voor 250,- Maar tja, dan staat er geen Harley op je kenteken!

Waar je in jouw geval mee zit is idd het invoeren. Dit is inmiddels binnen europa gratis, maar uit Amerika waarschijnlijk toch nog duur. Ik heb vroeger een keertje (in guldens) 500,- moeten betalen voor een frame welke ingevoerd moest worden, ik had de hele motor gekocht voor 1500,-! Ik kreeg toen een nieuw nummer welke ik er zelf in mocht slaan!

Verder zie ik nu bij het rdw helemaal geen enkel probleem om deze motor te laten voorzien van een nieuw framenummer. Deze wordt er tegenwoordig gewoon in gelaserd met een een soort van puntjes schrift. Ik denk dat dat gezien de waarde van jouw Harley en ook voor toekomstige apk keuringen en onvoorziene nieuwe wetten het beste is.

Wat je ook kunt doen is een (donor) Harley kopen en daar het kenteken van gebruiken, de rest van deze donorfiets verkoop je gewoon weer los in onderdelen.

Allemaal een beetje gesjoemel, maar zelf een framenummer bedenken en inslaan is ook niet eerlijk. En als ze dat merken bij het rdw ben je ook nog eens de lul.









Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl