Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

spiegel

Willem vd V.
datum: 2005-07-09 22:27:48nr: 8636

Moet een motor een spiegel hebben?
Alvast bedankt

eric
datum: 2005-07-09 23:03:53nr: 8637

Ja.

Ad
(a.daris bij chello punt nl)
datum: 2005-07-10 00:31:09nr: 8638

Volgens mij is dat afhankelijk van het bouwjaar.

Grt

Ad

eric
datum: 2005-07-10 10:09:26nr: 8640

als er oorspronkelijk,dus af fabriek een spiegel op zat,dan is het verplicht.Ik geloof dat het ergens midden jaren 70 verplicht werd.Als je een oldtimer laat keuren voor een kentekenbewijs en hij is van voor dat jaar,dan is het niet verplicht.

Cor
datum: 2005-07-10 10:46:54nr: 8641

Ik denk niet dat veel daar op agenten letten, want je hebt altijd de mogelijkheid om "om" te kijken, zonder of met spiegel, bovendien lijkt mij de spiegel situatie op verschillende merken motoren dermate zwak "denk aan motortrillingen, en de plaatsing van de spiegel" dat het niet veel zin heeft deze wet (als die er is?) stringgent te handhaven, ik als oudere motorrijder ben nog nooit gewezen op het feit, dat een spiegel op de motorfiets verplicht is, dat is de praktijk! Misschien hebben andere mensen andere ervaringen?

M.v.gr. Cor.

eric
datum: 2005-07-10 14:17:06nr: 8642

als er orgineel, dus bij aflevering, een spiegel op je fiets zit dan is ie verplicht.Dat is dus het geval bij alle nieuwe motoren. Je kunt een bekeuring krijgen als ie er niet op zit.

Cor
datum: 2005-07-10 15:42:59nr: 8644

Bij een auto is het een duidelijke zaak, iedere auto moet links een achteruit kijkspiegel hebben, al is ie van 1948, da's duidelijk, met een aanhangwagen, of vrachtwagen, enz. ook rechts een spiegel, en alle andere benodigde spiegels, maar bij een motorfiets, een diender mag dan wel een handleiding bij zich hebben, welke merken orgineel met spiegels uitgerust waren, vanaf welk jaartal de motor van een spiegel voorzien werd, dit lijkt mij erg onduidelijk, graag een beetje vakkundiger uitleg?

Mvgr. Cor.

spiegel
datum: 2005-07-10 17:53:14nr: 8645

hallo allemaal

het is verplicht een spiegel te hebben op je motor
ongeacht bouwjaar ,we spreken hier over de verplichte
spiegel aan de linkerzijde

maand geleden nog met 4 motoren naar de keuring geweest
een van bouwjaar 1948,1955,1995,1996
de eerst twee dus afgekeurd !!! voor.........het hebben van geen spiegel links

Guido
datum: 2005-07-10 18:10:57nr: 8647

Verplicht of niet , alleen idioten rijden zonder !

Cor
datum: 2005-07-10 19:52:41nr: 8651

Dat laat aan duidelijkheid niets te wensen, dus net als bij de auto altijd een spiegel links. Bedankt.

Mvgr. Cor.

chris
(cesnabilie bij hetnet punt nl)
datum: 2005-07-10 21:13:18nr: 8652

Hierbij het artikel uit het voertuigregelement betreffende spiegels op motoren. Artikel 3.4.32

1. Motorfietsen die in gebruik worden genomen na 16 juni 1999 moeten zijn voorzien van spiegels die voldoen aan en zijn gemonteerd overeenkomstig het bepaalde in richtlijn 97/24/EG.

2. Motorfietsen die in gebruik worden genomen na 26 november 1975 doch voor 17 juni 1999, moeten zijn voorzien van:

a. een linkerbuitenspiegel;
b. een rechterbuitenspiegel indien de maximum snelheid van het voertuig 100 km/h of meer bedraagt en het voertuig na 31 december 1994 in gebruik wordt genomen.

3. De spiegels van motorfietsen die in gebruik worden genomen na 31 december 1994 doch voor 17 juni 1999, moeten voor wat betreft constructie, plaatsing, verstelbaarheid, afmetingen en gezichtsveld op de weg voldoen aan het bepaalde in richtlijn 80/780/EEG.

4. De linkerbuitenspiegel van motorfietsen die in gebruik zijn genomen na 26 november 1975 doch voor 1 januari 1995, moet voor wat betreft afmetingen, plaatsing, verstelbaarheid en gezichtsveld voldoen aan de door Onze Minister gestelde eisen

Hieruit blijkt dat het bouwjaar belangrijk is voor het al of niet aanwezig moeten zijn van spiegels.
--------------------------------------------------------------------------------


spiegel
datum: 2005-07-10 23:17:14nr: 8653

heel verhaal, mooi

er MOET dus altijd een spiegel links op zitten
zo als ik al schreef
welke soort-richtlijn- enz moet je bij de RDW zijn

m.v.g.


chris
(cesnabilie bij hetnet punt nl)
datum: 2005-07-11 13:27:17nr: 8657

Nee, als ze voor 26 november 1975 in gebruik zijn genomen niet!

wil
datum: 2005-07-11 18:34:36nr: 8660

hallo chris
waarom weet jij het beter ?
ik ben ook naar de keuring in lelystad geweest
zelfs dit jaar nog,moet wel degelijk een spiegel op !

m.v.g

Willem vd V.
datum: 2005-07-11 18:52:49nr: 8661

Ik denk dat Chris het beter weet omdat hij het heeft opgezocht. Zoek op GOOGLE naar VOERTUIGREGLEMENT. Je komt dan het artikel tegen dat Chris hier plaatste. Dat de keurmeester in Lelystad zijn eigen regels niet kent, daar kan niemand iets aan doen.
Is het misschien zo dat wanneer een nieuw kenteken wordt afgegeven voor een ouder of geimporteerd voertuig, de datum van de keuring wordt gezien als datum van ingebruikneming?


eric
datum: 2005-07-11 22:41:18nr: 8667

hetzelfde geld voor een remlicht : zat er oorspronkelijk geen remlicht op je motor,bv. een oldtimer van voor 1975 ,dan hoeft dat er ook niet op te zitten bij een kentekenkeuring. Inderdaat maken sommige keurmeesters hun eigen regels of kennen de officiele regels niet. Zelfs voor een oldtimermotor zonder rem op het voorwiel moet er een kenteken worden afgegeven. Ook een motor zonder verlichting uit de jaren 20 komt in aanmerking voor een kenteken.

Cor
datum: 2005-07-12 19:17:06nr: 8680

Ik heb nog een paar oude Motorfiets-jaarboekjes zitten in kijken, leuk detail om te zien is, dat de Motoren van vroeger standaard zonder spiegels geleverd werden. Met name de japanse merken gingen in 1970 ongv. standaard spiegels op hun Motoren monteren, de Honda CB 750 was één van de eerste Motorfietsen die met twee spiegels werd uitgerust. Zonder spiegels rijden was naar mijn mening niet gevaarlijk, je moest wel steeds de moeite nemen om om te kijken, en dat werd wel eens vergeten en dan werd het wel gevaarlijk. Verder hangen er aan spiegels ook veel praktische bezwaren, na de eerder genoemde problemen, heb je ook nog te maken met veel windvang als de spiegels op het stuur staan, en als je zeer snel rijdt! En wat dacht je als je je motor in een nauw schuurtje wilt parkeren, het is mij ook wel eens gebeurt, dat ik er zo een spiegel aframde! En zo zijn er nog wel meer nadelen op te noemen. Maar dat hoort allemaal bij de hobby zullen we maar zeggen, tegenwoordig wordt dat allemaal veel beter gemaakt door de fabrikanten.

Mvgr. Cor.

Willem vd V.
datum: 2005-07-12 21:27:46nr: 8682

Er bestaan spiegels die je naar binnen kunt klappen voor de fiets de schuur in gaat. Ik heb er geen ervaring mee, maar ik ga ze wel aanschaffen voor mijn old timer. Achteromkijken doe ik toch wel maar dit wordt een stukje extra zekerheid.

Ls
(NietRijden bij donker punt nl)
datum: 2005-07-13 15:06:48nr: 8689

Ik wil nog even reageren op bovenstaande reactie van Eric:

"Ook een motor zonder verlichting uit de jaren 20 komt in aanmerking voor een kenteken"

Dit is waar maar op je kenteken komt dat als het goed is een restrictie te staan dat je alleen overdag mag rijden met zo'n motor. Je kunt natuurlijk nite meer met een nostalgische carbidlamp in donket de straat op. Dit vertelde mijn keurmeester bij de RDW.

Vr.Gr.

Henk

eric
datum: 2005-07-13 20:05:04nr: 8693

klopt helemaal !!!!!!!!!!!!

Steef
(slvanelden bij zonnet punt nl)
datum: 2005-07-25 15:02:09nr: 8836

Vorige week( half juli 2005) reed ik op mijn HD Sportster bij Venlo. Ik werd meerdere malen ingehaald door een duo van de rijkspolitie die bleven kijken. Omdat ik me aan de snelheid hield( ter plaatse 120 km max) en ook geen rare dingen aan het doen was haalde ik hen in omdat zij telkens snelheid minderde. Om een lang verhaal kort te maken; ik moest aan de kant en kreeg een bekeuring a Eur 65,00 omdat er geen spiegel op zat( verder konden ze n.l. niets vinden, ook niet toen ik 15 minuten stond te wachten op in een bocht op een afrit van de snelweg terwijl de heren e.e.a. aan het natrekken waren). Toen ik hun erop wees dat dat bij HD ook geen zin heeft( Sportster trilt doordat het blok rechtstreeks op het frame gemonteerd zit, er een standaard smal dragbar stuur op zit en ik alleen maar mijn ellenbogen kon zien in het gunstigste geval) werd ik vermanend toegesproken. Ik had geen zin in de discussie dus liet ik het gaan. Toen de agent nog een populair praatje wilde maken over motoren en HD ben ik opgestapt. Moraal van het verhaal; het is verplicht om een linkerspiegel op je motor te hebben vanaf bouwjaar 1975. Normaal doet men hier niet moeilijk over maar er zijn nou eenmaal mensen die thuis niet zo veel in te brengen hebben dus zich op een andere manier laten gelden...

roland
datum: 2005-07-27 13:09:03nr: 8869

Ach, heb je dan een naked bike oid, dan doe je er toch supermini spiegeltjes op. Die kunnen nog wel mooi gestroomlijnd zijn in je stuur.
Of is er ook een bepaalde maat verbonden aan de linker spiegel?

('k rijd zelf zonder spiegels, omdat ik het mooier vind)

Jan Willem vd V
datum: 2005-07-27 16:59:53nr: 8876

Ik heb inmiddels de spiegels waar ik het eerder over had, die je naar binnen kunt klappen voordat de fiets de schuur in gaat, op mijn stuur gemonteerd. Ze zijn trapeziumvormig en schroeven in het uiteinde van het stuur (gat in kop van handvat). Het staat absoluut niet raar op een Engelse fiets waar origineel geen spiegels op zaten. Ik heb er nu twee ritten van zo'n 250 km mee gereden. Bij bepaalde toerentallen heb je wel wat trillingen maar eigenlijk valt dat best mee.
Ik rij niet zo hard, 110 a 120 km/u, dus er komt mij nogal wat sneller verkeer achterop. Als ik toch moet inhalen (vrachtwagen, auto met caravan) geeft me dit een goed overzicht en indicatie wanneer ik naar links kan. Ik wil nu niet meer zonder.

Wimke
datum: 2005-08-31 14:03:47nr: 9426

Hoi Jan-Willem,

ik ben al een tijdje op zoek naar mooie spiegels voor op het stuur einde. Mag ik vragen waar je die spiegels van jou gevonden hebt?

Groetjes William

jw
datum: 2005-08-31 14:49:48nr: 9429

Bij Peters Classic Bike Shop in Berkel en Rodenrijs.
Hij heeft een website waar ze op staan

Piet Aukes
datum: 2018-10-01 23:11:17nr: 50867

goeiedoeg ik heb een triumph bonneville van 1977 zonder spiegels ik heb deze fiets destijds over genomen van een broer van mij en heb deze bike nog moeten laten zien bij oom agent om een proefrijbewijs aan te vragen (1983) die hadden ze toen nog maar ik heb de pogent niet over spiegels gehoord maar toen ik mijn rijbewijs haalde werd er wel op gehamerd,om om te kijken voordat je gaat inhalen i.v.m. de bekende dode hoek, doe je het niet dan kan je voor herhaling voor je A
rijbewijs.

S
datum: 2018-10-02 10:09:03nr: 50868

Jouw Bonnie moet minimaal een linkerspiegel hebben, Piet.
RDW schrijft:
@Spiegels
Motorfietsen van na 26 november 1975
moeten een linkerbuitenspiegel hebben.
Motorfietsen van na 16 juni 2003 moeten
ook een rechterbuitenspiegel hebben.
De spiegels moeten goed zijn bevestigd en
het spiegelglas mag niet zijn gebroken of
ernstig verweerd.@





Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl