Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren


Amal carburateurs

Bijna alle klassieke Britse motorfietsen werden standaard uitgerust met Amal carburateurs. In dit artikel gegevens van de drie meest voorkomende Amal carburateurs :

  • De standaard Amal carburateur
  • De Amal Monobloc
  • De Amal Concentric

1) De standaard Amal carburateur

Deze carburateur, die tot 1955 gemonteerd werd op de meeste Engelse motoren, werd geleverd in 4 basismaten met de typenummers 74, 75, 76 en 89. Van de 89 was ook een versie 29 leverbaar met dezelfde basismaat. Elk van deze vier basismaten was leverbaar met verschillende boringen. Met uitzondering van het carburateurhuis en het sproeierblok zijn alle onderdelen uitwisselbaar.

  • De hoofdsproeiers zijn genummerd, in stappen van 5 beneden de 100 en in stappen van 10 erboven.
  • In de gasnaald is bovenaan een nummer ingeslagen dat overeenkomt met het 2e cijfer van de basismaat carburateur waar hij bij hoort, dus 4, 5, 6, en 9
  • De naaldsproeier van de types 74, 75 en 76 zijn identiek, de lengte van het zeskantige deel is 15/16". De types 89 en 29 zijn voorzien van een naaldsproeier met een zeskantig deel van 1 3/16" lang. De standaardboring van de naaldsproeier is .1065" . Mocht de motor tussen een- en driekwart gas met de gasnaald in de bovenste stand toch een te arm mengsel krijgen dan is een .1075" of een .108" naaldsproeier nodig (beide zijn leverbaar)
  • De gasschuifafschuining is bovenin de gasschuif ingeslagen. Het eerste cijfer geeft de basismaat van de carburateur waar de gasschuif bijhoort aan, het tweede cijfer geeft de lengte van de afschuining aan in 1/16".

Versies van de standaard Amal:
type boring
74 21/32" en 25/32"
75 13/16" en 7/8"
76 15/16"en 1" en 1 1/16"
89 / 29 1 3/32" en 1 1/8"

2) De Amal Monobloc

In 1955 werd de standaard Amal vervangen door de Amal Monobloc carburateur. De vlotterkamer is een geheel met het carburateurhuis. Het voordeel ten opzichte van de oude carburateur was dat de Monobloc 15 graden schuin kon worden gemonteerd zonder dat het functioneren van de carburateur beinvloed werd. In veel gevallen waren aanpassingen in de vlotterkamer hierdoor overbodig geworden. Een ander verschil met de standaard Amal is dat de Monobloc een uitwisselbare stationairsproeier heeft. De Monobloc werd op vrijwel alle Engelse motorfietsen gemonteerd tot en met 1965. Bij montage van het vlotterkamerdeksel is het verstandig steeds een nieuwe pakking te monteren.

De Monobloc was leverbaar in drie basismaten, die elk weer met verschillende boringen te verkrijgen waren. De typenummers van de basismaten zijn 375, 376 en 389. Met uitzondering van het carburateurhuis en het sproeierblok zijn alle onderdelen van deze carburateur in alle boringen uitwisselbaar.

  • In de gasnaald is bovenin een letter ingeslagen, die aangeeft bij welk type carburateur de gasnaald hoort. B = 375, C = 376 en D = 389.
  • De naaldsproeier is standaard maat .106". De maten .105" en .107" zijn ook verkrijgbaar.
  • De gasschuif van de Monobloc is op dezelfde wijze genummerd als die van de standaard Amal. Meest gebruikt is de schuif met 3 ˝ zestiende inch afschuining. (ofwel 7/32")
  • De stationairsproeier is verkrijgbaar in de maten 20, 25 en 30.

Versies van de Monobloc:
type boring
375 25/32" en 13/16" en 7/8"
376 15/16" en 1" en 1 1/16"
389 1 1/8" en 1 5/32" en 1 3/16"

3) De Amal Concentric

De Concentric werd vanaf 1967 gemonteerd op de meeste Engelse motorfietsen. Door zijn compacte ontwerp kan de Concentric als vervanger van andere modellen gebruikt worden. De nylon klemringen van de stationaire sproeierschroef en de aanslagschuifschroef moeten vervangen worden als de schroeven te los draaien. Bij niet vervangen kan de afstelling van de carburateur verlopen, en kun je de schroeven verliezen. Bij het monteren van de gasschuif wil de gasnaald nog wel eens naast de naaldsproeier zakken waardoor een veel te rijk mengsel het gevolg is. Met een vinger door de inlaatopening kun je de gasnaald op de goede plaats krijgen.

De Concentric is leverbaar in 6 maten met de typenummers 622, 624, 626, 928, 930 en 932.

  • Tot 1969 had de Concentric een uitwisselbare stationairsproeier. Daarna werd een ingeperste bus gebruikt. Het schroefdraad voor de uitwisselbare sproeier was nog wel lange tijd terug te vinden in het carburateurhuis. Het lijkt daardoor alsof je een onderdeel mist. De geperste sproeier bevindt zich aan het einde van het kanaal waarin de stationaire stelschroef is gemonteerd.
  • Vanaf 1969 werd in de meeste concentrics een naaldsproeier met een opening dwars door de zeskant gemonteerd. Voor deze sproeier is een andere gasnaald vereist, met typenummer 622/124. Als je in een Concentric de naaldsproeier met dwarsopening in de zeskant wilt monteren heb je de volgende onderdelen nodig: de 622/122 naaldsproeier, de 622/124 gasnaald en de 622/128 sproeierhouder.

Versies van de Concentric:
type boring mm boring inch
622 22 .865"
624 24 .944"
626 26 1.023"
928 28 1.118"
930 30 1.181"
932 32 1.260"


 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl